Madona z Veveří nepůjde do úschovy, zatím asi zůstane v Brně

Vzácný gotický obraz Madony z Veveří zřejmě neskončí v soudní úschově. Nejpřeje si to Národní galerie ani církev, které se o dílo soudí. Úschova hrozila, protože Nejvyšší soud zrušil poslední verdikt a vrátil případ k projednání odvolacímu soudu. Obraz je v současnosti v Diecézním muzeu v Brně a podle právníka farnosti z Veverské Bítýšky tam nejspíše také zůstane nejméně do doby, než pražský městský soud znovu rozhodne.

Ačkoli Národní galerie uspěla s dovoláním a má naději, že jí opět připadne středověký obraz Madony z Veveří, její ředitel Jiří Fajt nechce, aby kvůli tomu malba šla do soudní úschovy. „Při dalším postupu bude NG v každém případě zohledňovat především rizika pro obraz samý a z tohoto důvodu se soudní úschova jeví jako problematické řešení,“ zdůraznil ředitel Národní galerie.

Madona z Veveří se letos v březnu stěhovala z Prahy do Brna, protože verdikt pražského městského soudu, podle kterého dílo připadlo církvi, byl pravomocný a Nejvyšší soud odmítl právní moc odložit. Nyní tedy je v Diecézním muzeu v Brně a podle právníka bítýšské farnosti Františka Severina tam zůstane i po aktuálním rozhodnutí Nejvyššího soudu.

Národní galerie prý jeho ani faráře z Veverské Bítýšky nekontaktovala, aby se domluvili, jak teď s obrazem naložit. Jiří Fajt však řekl, že s farností jednat bude.

František Severin očekává nové rozhodnutí Městského soudu v Praze na přelomu února a března. Soud se bude muset zabývat tzv. funkční souvislostí obrazu se stavbou, ke které patří. Madonu sice objevil ve dvacátých letech minulého století brněnský historik Evžen Dostál jako oltářní obraz v kapličce Matky Boží u hradu Veveří, NG však tvrdí, že pro kapli nebyl původně určený. Jan Jindřich Lucemburský ho prý daroval přímo hradu Veveří. Právník farnosti si naopak je jistý, že podmínka funkční souvislosti byla splněna.

Spor o obraz mezi katolickou církví a galeristy se rozhořel už dříve, než začal soud. Původně se mohly strany dohodnout, kompromis ale nenalezly. Podle dřívějšího vyjádření právníka farnosti Veverská Bítýška galerie odmítla nabídku církve, která navrhla, že galeristé dostanou dílo na půl století do bezplatné výpůjčky, když uznají církevní vlastnictví.