Historie autobusové dopravy

Dopravní podnik vyřazuje staré autobusy. Prohlédněte si jejich historické předchůdce

První český nízkopodlažní autobus ve velkém mizí ze silnic. Před dvaceti lety nastoupily tyto vozy do provozu jako symbol bezbariérovosti, ale teď jsou z nich veteráni, kteří míří do šrotu. Největší provozovatel, pražský dopravní podnik, nakoupí místo nich nové za skoro tři miliardy korun.

Do poloviny devadesátých let měla města prakticky jen vysokopodlažní autobusy. Před dvaceti lety místo nich dostala techniku vyvinutou Renaultem. Nakupovala hlavně Praha, jenom krátkých si pořídila celkem 272. Teď zbývá ani ne dvě stě.

Video Události
video

Události ČT: Nízkopodlažní autobusy Praze dosluhují, bude kupovat nové

Autobusy tohoto typu ještě nějakou dobu jezdit budou, záleží ale na jejich technickém stavu a taky na jejich věku. V Praze totiž nesmějí jezdit vozy starší dvaceti let.

Fotogalerie proměn autobusové dopravy:

První pohled může mást

Poslední jízda čekala i na jeden autobus, který cestující vozil patnáct let. Nahromadilo se u něj několik závad, navíc měl už dřív prasklý rám. Teď má darovat díly, kterých je na skladě málo.

Technici vůz zvednou, vypustí z něj kapaliny a začnou odebírat části karoserie. Jenom tohle zabere půl hodiny. Další hodinu trvá demontáž převodovky. Musí se povolit deset těžko přístupných šroubů a teprve pak může 350kilová součástka ven.

I když autobus z dálky vypadá, že je ještě v docela dobré kondici, tlumič výfuku se skoro rozpadá a ve špatném stavu jsou i nosné části konstrukce, které rezavějí.

Praha už za tyto autobusy shání náhradu. Celkem poptává 500 nových autobusů, většinu krátkých, ale také 150 kloubových a padesátku pouze částečně nízkopodlažních. Odhad ceny dosahuje skoro tří miliard korun. „Termín pro podání nabídek je 13. ledna,“ přiblížila mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.