D11 se zařadila k prioritním dopravním stavbám, které už EIA nemusí trápit

Ministerstvo životního prostředí zveřejnilo závazné stanovisko EIA k výstavbě nového úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Vydalo ho ve zrychleném režimu pro stavby, které určila vláda jako prioritní. Ministerstvo dopravy tak může vykročit ke stavebnímu povolení.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Dálnici D11 už EIA netrápí

Problémy s posudky vlivu na životní prostředí (EIA) má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Dokumentace totiž vznikla podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do Evropské unie – a Brusel posudky neuznává.

U devíti staveb označovaných jako prioritní se ovšem českému kabinetu podařilo u Evropské komise vyjednat výjimku; podmínkou pro vydání aktualizovaného stanoviska je podle dohody s komisí řádné zhodnocení ekologických vlivů stavby.

Ministerstvo chce D11 začít stavět příští rok

Zjednodušené opakování procesu posouzení vlivu na životní prostředí zatím mají za sebou úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem a novostavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, nyní se k nim přidává i výstavba nového úseku na D11.

„Závazné stanovisko EIA, které jsme vydali, obsahuje celkem dvanáct závazných podmínek, které povedou k dalšímu snížení vlivu budoucí dálnice D11 na životní prostředí a lidské zdraví,“ informovala mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda tak může Ředitelství silnic a dálnic začít připravovat tendr na zhotovitele.

„D11 je další z klíčových staveb, pro kterou se podařilo vyjednat výjimku. Jsme rádi, že naše podklady z Ředitelství silnic a dálnic ministerstvo potvrdilo. Že je to ověřené. Teď už můžeme směřovat ke stavebnímu povolení a samozřejmě, Ředitelství silnic a dálnic bude pokračovat v přípravě tendru na tu stavbu tak, abychom měli zhotovitele,“ prohlásil Neřold. Ministerstvo dopravy chce nový úsek začít stavět v příštím roce.

Zelenou by letos měly dostat ještě tři další projekty

Ministr životního prostředí Richard Brabec předpokládá, že do konce letošního roku by ministerstvo mohlo vydat stanoviska ještě ke stavbě obchvatu Českých Budějovic dálnicí D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi a mezi Hodějovicemi a Třebonínem, k jihovýchodní části obchvatu Otrokovic silnicí D55 a k modernizaci železniční trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Ostatní stavby, které kabinet označil za prioritní, by mohly mít podle Brabce stanovisko EIA do konce ledna.

Ředitelství silnic a dálnic původně předložilo dokumentaci ke všem projektům, doplnil ministr. Problém u některých staveb nastal podle něho v tom, že se lišily názory, zda jsou podklady kompletní; ministerstvo žádalo aktualizaci, která se týkala hlavně rozptylových a hlukových studií, a dostalo je. „Máme odpovědnost za to, aby stanovisko vyhovělo případným odvoláním, aby vyhovělo případně i dotazům z Evropské komise,“ dodal Brabec.