Od neděle pojedou vlaky podle nového jízdního řádu, přečtěte si, co se mění

Nový železniční jízdní řád, který začne platit v neděli, výrazně pozmění podobu meziregionální železniční dopravy. Na koridorových tratích na Moravě prakticky zbude už jen minimum starých rychlíkových souprav s „koženkovými“ vozy. Nové vozy dostanou například rychlíky na lince Praha–Luhačovice, které současně zrychlí, naopak ale zpomalí expresy na Valašsko. Tímtéž směrem posílí provoz kromě ČD také Arriva. Zlepšení a zhoršení naráz přináší nový jízdní řád také pro trať Praha – České Budějovice.

Každá změna jízdního řádu má své stěžejní téma. Letos jsou hned tři. První z nich – byť bylo ve středu pozornosti posledních několik měsíců – má na provoz vlaků jako takový jen mizivý vliv. Šlo o boj o trasu Praha–Brno–Břeclav, na kterou chtěly ve stejný čas vypravit své vlaky České dráhy i Regiojet podnikatele Radima Jančury.

Nakonec vyhráli oba dopravci. Spor vedli o tři páry spojů, Regiojet vypraví dva z nich a ČD jeden. Nijak se to přitom nedotkne stávajícího systému, kdy jezdí z Prahy do Břeclavi expresní vlak každou hodinu a střídavě pokračují do Vídně (resp. Štýrského Hradce) a Bratislavy (Budapešti). Vlaky, o které se dopravci přeli, pojedou v jiné časové poloze.

Regiojet pojede z Prahy do Břeclavi třikrát denně (kromě dvou sporných časů navíc vypraví jeden vlak v čase, o který ČD neměly zájem), dvakrát bude pokračovat dále do Bratislavy a jednou do Starého Města u Uherského Hradiště. Kromě obvyklých stanic, kde spoje Regiojet zastavovaly již v minulých letech (Pardubice, Česká Třebová), budou dva brněnské regiojety zastavovat také v Ústí nad Orlicí, jeden potom v Kolíně (ale zato projede Ústí i Českou Třebovou). Tři vlaky Regiojet obslouží i jihomoravskou obec Zaječí.

Posilový vlak, který „vyhrály“ České dráhy, pojede z Prahy v 16:19, končit bude již v Brně. Opačným směrem pojede v 8:09.

Českým drahám zůstane pozice nejrychlejšího dopravce mezi Prahou a Brnem. Jeho railjety a vlaky Eurocity pojedou 2 hodiny 28 minut, zatímco Regiojet i posilové expresy ČD budou o čtyři minuty pomalejší.

Rychlejší rychlíky, pomalejší expresy 

Kromě expresních vlaků dvou dopravců bude nadále možné cestovat mezi Prahou a Brnem také obyčejnými rychlíky. Do nového jízdního řádu jim zůstanou nové jednotky InterPanter. Ty během letošního roku z rychlíkové linky Praha – Česká Třebová – Brno postupně vytlačily soupravy starých rychlíkových vagonů s koženkovými lavicemi. S příchodem nového jízdního řádu ale mizí staré vozy i ze „sesterské“ rychlíkové linky Praha – Luhačovice/Vsetín (R18). Rychlíky přitom již nebudou jezdit do Vsetína, většina bude končit v Luhačovicích, další ve Veselí nad Moravou a také ve Zlíně.

Rychlíky by měly nově jezdit převážně s rekonstruovanými vozy, což znamená, že bude cestování nejenom pohodlnější, ale také rychlejší. Jednak proto, že nové soupravy umožní jízdu až 160kilometrovou rychlostí (staré vozy mohou jet pouze 140 km/h), ale také proto, že jim ubude zastávek. Z Prahy do České Třebové sice budou rychlíky jezdit tak jako dosud, obslouží tedy Kolín, Přelouč, Pardubice, Choceň i Ústí nad Orlicí, mezi Třebovou a Olomoucí ale naopak vůbec nebudou zastavovat.

Cestující z Červenky nebo Mohelnice však o své pravidelné spojení s Prahou nepřijdou, protože místo rychlíků budou mezi Českou Třebovou a Olomoucí častěji zastavovat expresy linky Praha–Vsetín–Žilina (linka Ex 2). Jediné město, které na změnu opravdu doplatí, tak bude Zábřeh. Dosud na místním nádraží zastavovaly expresní vlaky každou hodinu a ve dvouhodinových intervalech navíc rychlíky, vlaky Regiojet a Leo Express. Nově se Zábřeh musí obejít bez rychlíků. Spojení do Prahy tak téměř neutrpí, ale například cesta ze Zábřehu do Chocně bude mnohem náročnější – jak na přestupování, tak z časového hlediska.

V Zábřehu budou nadále zastavovat expresy ČD na lince Praha–Ostrava (linka Ex 1). Oproti minulosti však již většina z nich nebude pokračovat do Žiliny. Třikrát denně bude možné dojet do Polska, vrací se i přímé denní spojení Praha–Krakov. Na Slovensko však bude možné pokračovat s přestupem díky nové rychlíkové lince Ostrava–Zvolen.

Kromě již zavedených spojení ČD, Regiojetu a Leo Expressu či nově upravených expresů a rychlíků bude možné mezi Prahou a Olomoucí častěji cestovat vlaky společnosti Arriva. Ta sice již na jaře zavedla spoj Praha–Trenčín a zpět, jezdil však v každém směru pouze jednou týdně. Od prosince by měly vlaky Arriva Express jezdit dvakrát týdně, z toho jednou týdně až do Nitry. Velkou změnu potom dopravce chystá na duben, kdy by jeden pár spojů měl jezdit denně a druhý dvakrát týdně.

Arriva nicméně za konkurencí stále zaostává kvůli pomalým vozidlům. Na Slovensko bude nadále posílat motorové jednotky postavené původně pro regionální vlaky s maximální rychlostí 120 km/h. I když mají velmi málo zastávek, stále jsou motorové expresy na trase nejpomalejší jak z pohledu maximální rychlosti, tak z hlediska jízdních dob.

Hodný, zlý a ošklivý na trase Praha–Budějovice 

Uherskohradišťsko, Trenčín a Nitra ale nebudou jedinými destinacemi motorových expresů Arrivy. Zcela novým spojením má být víkendový vlak z Prahy přes České Budějovice a Český Krumlov do Nové Pece. I zde však na hrozbu konkurenčního dopravce, který má v zádech německého obra Deutsche Bahn, odpovídají novinkou České dráhy. Jde o expresní vlaky z Prahy do Českých Budějovic, jež doplní současné rychlíkové spojení. Budou jezdit dopoledne každé dvě hodiny a odpoledne v pracovní dny v hodinových intervalech, zastavovat pouze v Táboře a z Prahy do Budějovic dojedou za rovné dvě hodiny. Čtyři z nich pojedou dále do Lince, jeden do Českého Krumlova a ostatní skončí v Budějovicích.

Současně však v jízdním řádu zůstávají i rychlíky. Na první pohled pojedou ve stejném rozsahu jako dosud – tj. v hodinových intervalech s jedním vynechaným spojem v době dopravního sedla. Ve skutečnosti však cestující do menších měst na zavedení expresů doplatí. V neděli nepojedou první dva rychlíky z Prahy, například do Jindřichova Hradce (s přestupem ve Veselí nad Lužnicí, kde expresy nestaví) tak bude možné přijet až v deset dopoledne. Dva odpolední rychlíky zase budou končit již ve Veselí nad Lužnicí, zhorší se tedy spojení z Veselí do krajského města. Rychlíky nově zastaví kromě Benešova, Olbramovic, Tábora, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí i v Plané nad Lužnicí.

Zavedení expresů ovšem bude pro cestující z Olbramovic nebo Veselí nad Lužnicí špatnou zprávou i proto, že poklesne komfort vlaků. Rychlíková linka Praha – České Budějovice v posledních letech prošla velkou proměnou, jádro většiny rychlíkových souprav tvořily modernizované vozy, to ale končí. Novější vagony jsou potřeba na expresy, a tak se na budějovické rychlíky „nižší kategorie“ vracejí tradiční „koženky“.

Rychlíkové vozy vyráběné do roku 1985 sice mizí z nejdůležitějších tras, poslední slovo však ještě neřekly. Na rychlíkové lince Praha – České Budějovice přichází jejich renesance

Zdroj: ČTK
Autor: Radana Slaninová

Přes České Budějovice a Linec bude na jednom z nových expresů jezdit také přímý lůžkový vůz Praha–Curych. Po šesti letech tak ožívá noční spojení po této trase, což souvisí s tím, že naopak zaniká přímý noční spoj Praha–Curych přes Frankurt nad Mohanem a Basilej. Deutsche Bahn ruší s koncem letošního jízdního řádu všechny své noční vlaky zařazené do sítě CityNightLine včetně těch, které začínají v Praze. V důsledku nebude možné cestovat bez přestupu vlakem z Prahy do Frankfurtu, Karlsruhe, Basileje, ale ani Kolína nad Rýnem nebo do Bielefeldu.

Noční vlaky z Česka však nadále budou jezdit do většiny zbylých dosavadních destinací. Další redukce sice čeká v minulosti již výrazně ořezaný vlak do Moskvy, který bude jezdit už jenom jednou týdně. Přímé noční spojení do Moskvy však zatím zůstane zachováno. Stejně tak budou jezdit noční vlaky nebo přímé ubytovací vozy do Varšavy a Krakova, německé škrty se nedotknou ani spoje Budapešť/Vídeň – Berlín. Rušno bude i nadále v noci mezi Prahou a Košicemi, v provozu zůstanou oba páry hotelových vlaků Euronight, které vypravují ČD, spoj Regiojetu s lehátkovými vozy i noční vlaky Leo Expressu, jež nabízejí pouze místa k sezení. Pouze na víkendy však zredukují ČD a ZSSK provoz přímého lůžkového vozu Praha–Zvolen.

Díky modernizacím vagonů, které proběhly v posledních letech, mizí staré rychlíkové vozy z posledních dálkových rychlíků, které jezdí z Prahy na Moravu. Přesto „koženky“ na českých kolejích zdaleka neřekly poslední slovo. Rychlíkové vozy, jež mají za sebou již 30 až 40 let provozu a žádnou větší rekonstrukci, stále budou k vidění na několika významných rychlíkových linkách. V Čechách jde o všechny rychlíky z Prahy do Ústí nad Labem, z nichž část pokračuje do Děčína a část přes Chomutov a Karlovy Vary do Chebu. Současně se staré vozy vracejí na většinu rychlíkových spojů z Prahy do Českých Budějovic. „Koženky“ zůstávají i na rychlíkové lince Plzeň – České Budějovice – Brno a také na spojích z Brna přes Olomouc do Šumperku a Jeseníku.

Byť jde o dálkovou dopravu objednávanou ministerstvem vnitra, zrušení rychlíkové zastávky v Křižanově má dopad především na regionální dopravu v Kraji Vysočina. Rychlíky z křižanovského nádraží vozily cestující do Havlíčkova Brodu, Brna i Prahy a jezdily k nim přípoje především z Velkého Meziříčí. Nyní mají cestující k dispozici pouze osobní vlaky, například jízdní doba z Velkého Meziříčí do Tišnova se tak prodlouží ze 37 na 46 minut. Regionální dopravu na Vysočině přitom nečeká žádné výrazné posílení.

Na hranici dálkové a regionální dopravy se pohybuje linka Plzeň–Most. Právě to ji přivádí do nepříjemné situace, kdy mají různé spoje různé dopravce. Ministerstvo dopravy sice loni uzavřelo smlouvu na provozování rychlíků se společností GW Train Regio. Stát však neobjednal příliš četné spojení, po většinu dne by chtěl mít čtyřhodinové intervaly, pouze odpoledne dvouhodinový. Další dva páry vlaků, díky kterým bude po většinu dne dvouhodinový takt, doobjednaly kraje, jenomže ty se obrátily na České dráhy. Během dne tak pojede v každém směru pět rychlíků GWTR a dva rychlíky ČD. Jak upozornil server Želpage, dopravci se nedohodli na vzájemném uznávání jízdenek, takže bude třeba vždy ještě před zakoupením lístku zjistit, kdo zrovna jede.

Kromě komplikací u rychlíků se Plzeňský kraj rozhodl upravit provoz osobních vlaků mezi Plzní a Rokycany tak, aby odjížděly v půlhodinovém odstupu od rychlíků. Na zrychlení se potom mohu těšit cestující na trati Rokycany–Nezvěstice a v Radnicích potom na více přímých vlaků z krajského města.

Významné posílení čeká regionální dopravu ve středních Čechách, zejména v okolí Prahy. Ještě více vlaků pojede z Prahy do Berouna, Českého Brodu, Lysé nad Labem, Mělníka i Kralup nad Vltavou. Více spojů bude jezdit také do Středokluk a kraj objednal více spojů i na některých místních tratích, např. z Vraňan do Lužce nad Vltavou nebo z Peček do Kouřimi. V provozu zůstanou i spěšné vlaky Arrivy z Prahy do Benešova, které však jezdí bez veřejné objednávky a neplatí v nich jízdenky integrované dopravy.

Arriva naopak se starým jízdním řádem skončí v Olomouckém kraji na trati ze Šumperku do Koutů nad Desnou a do Sobotína. Trať, která nepatří státu, nýbrž Svazku obcí údolí Desné, má za sebou elektrizaci, díky které mohou začít jezdit přímé vlaky z Nezamyslic a Olomouce až do Koutů. Místo unikátní soupravy sestavené z elektrické lokomotivy a jednoho starého rychlíkového vagonu, která dosud mezi Šumperkem a Kouty jezdila, tak nastupují běžné elektrické jednotky Českých drah.

Přestože na slavnostní zahájení elektrického provozu na Železnici Desná přijel vlak ČD, provoz až do prosince zůstal Arrivě

Zdroj: ČTK
Autor: Luděk Peřina

Omezení se naopak dotkne mezikrajské linky z Bohumína do Hranic na Moravě. Většina vlaků bude jezdit pouze na hranice Moravskoslezského kraje, končit tedy budou již v Suchdole nad Odrou.

Jihomoravském kraji bude v okolí Brna jezdit více vlaků, a to ve špičkách pracovních dnů, ale i o víkendu odpoledne. V Jihočeském kraji objednal kraj posily mezi Veselím nad Lužnicí a Jindřichovým Hradcem či mezi Táborem a Ražicemi. Nenahradí však svými vlaky výpadky rychlíků z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic.

Zlínský kraj naopak na změny v dálkové dopravě zareaguje. Protože bude jezdit více rychlíků mezi Starým Městem a Luhačovicemi, budou nově jezdit osobní vlaky do Vlárského Průsmyku až z Újezdu u Luhačovic. Z Uherského Hradiště do Uherského Brodu potom bude možné dojet kromě rychlíků také prodlouženými spěšnými vlaky z Brna.

Nové přímé spojení s Prahou dostane severovýchod Královéhradeckého kraje. V trase spěšných vlaků, které jezdí ze Starkoče na Broumovsko začne jezdit prodloužený rychlík Praha–Meziměstí, díky němuž se po deseti letech obnoví také přímé spojení Prahy s Náchodem. V sousedním Pardubickém kraji se mírně zlepší ranní spojení z Přelouče do Pardubic a více vlaků pojede mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi.

V Libereckém kraji pojedou nové vlaky ráno a večer mezi Libercem a Semily a večer také z Liberce do Frýdlantu. Ústecký kraj potom připravil změnu v provozu vlaků mezi Děčínem a Rumburkem (přes Jedlovou). V Děčíně budou navazovat nikoli na vlaky Eurocity, nýbrž na rychlíky z Prahy, pojedou tedy v docela jiný čas.