Silničáři na D1 musí zrychlit, příští rok se bude opravovat až devět úseků

Silničáři musí zvýšit tempo oprav dálnice D1, aby se stihl termín dokončení v roce 2020. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Příští rok se tak bude opravovat až devět úseků najednou, řidiči se proto musí obrnit trpělivostí. Letos mají stavební práce skončit na začátku prosince, úsek mezi Měřínem a Jihlavou je ale ve skluzu a pravděpodobně na něm budou práce trvat o něco déle.

Práce na D1 jsou plánovány tak, aby se všechny úseky začaly příští rok opravovat na přelomu března a dubna, pokud to dovolí klimatické podmínky. Doprava by měla být standardně vedena v režimu dvou zúžených pruhů v každém směru, krátkodobě ale musí řidiči počítat s tím, že bude průjezdný jen jeden pruh.

Na šesti úsecích D1 už stavební práce skončily. Teď se na dálnici opravují celkem čtyři úseky: u Psářů, Jihlavy, Měřína a u Velké Bíteše. Příští rok se pak mají stavební stroje vydat také na úseky Ostředek–Šternov, Hořice–Koberovice, Humpolec – Větrný Jeníkov a Velké Meziříčí – Lhotka.

/*json*/{"map":{"lat":49.59176677690155,"lng":15.491355183984309,"zoom":9,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Ředitelství silnic a dálnic navíc jedná s ministerstvem dopravy o zahájení oprav na úseku mezi Koberovicemi a Humpolcem, který ale sousedí s dalšími plánovanými opravami, což by představovalo komplikaci v podobě delší uzavírky.

Kamery budou měřit rychlost na pěti úsecích 

V opravovaných úsecích platí snížená rychlost, kterou ale někteří řidiči nedodržovali. Proto bylo loni na vybraných místech zavedeno kamerové měření rychlosti a podle ministra dopravy se toto opatření osvědčilo. Proto mají příští rok kamery přibýt na další úseky: celkem se má měřit na pěti z nich.

„Sám jsem si to několikrát vyzkoušel. Kdežto v ostatních opravovaných úsecích jel hlavní proud stovkou, tak na tomto úseku jeli všichni osmdesátkou,“ uvedl ministr Ťok k měřeným úsekům.

Detekční kamery umí po projetí automobilu automaticky vypočítat rychlost vozidla a tyto informace předat policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Podle ministerstva mají být ale trvale umístěné pouze v opravovaných úsecích, kde rychle jedoucí vozidla ohrožují stavební dělníky.

Celá oprava dálnice D1 mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělena do 21 úseků, které se opravují postupně. Celkové náklady na opravy všech vybraných úseků ŘSD odhaduje na 20 až 21 miliard korun. V tendrech ale vítězí firmy, jež nabízejí podstatně nižší cenu. Rekonstrukce dálnice tak zřejmě vyjde levněji.