Osmdesátileté Air Baby se vrátilo do vzduchu. Původní je drak i motor

Air Baby znovu létá. Slavné předválečné letadlo typu Praga E-114 zrekonstruoval Marcel Sezemský – známý dosud jako stavitel replik historických strojů – do letuschopného stavu. Je v současnosti nejstarším takovým strojem československé výroby.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Air Baby je dnes nejstarší letuschopný stroj československé výroby

Vzdušné miminko – Air Baby bylo jedním z mistrovských děl Pragy. Při pohledu na ně jde jen stěží uvěřit, že poprvé vzlétlo před 82 lety. Konstrukce byla na svou dobu velmi pokročilá a patrné to bylo na výsledcích. Air Baby totiž bylo sportovní letadlo a jako takové sbíralo úspěchy v leteckých soutěžích národních i mezinárodních, překonalo ve své kategorii i řadu rekordů výškových i dálkových. Výroba E-114 pokračovala i po válce, avšak s řadou konstrukčních odlišností.

Do současnosti se dochovalo několik exemplářů v muzeích, jeden z nich je k vidění i ve Kbelích. Žádné Air Baby však donedávna nelétalo. Rozhodl se to změnit Marcel Sezemský, který po úspěšných stavbách replik historických strojů začal shánět Pragu E-114, kterou by mohl rekonstruovat. Podařilo se mu nakonec sehnat části dvou letadel, obě z původních předválečných E-114. Motor získal v Anglii, drak letounu ve Švýcarsku. Znovuzrození vzdušného miminka trvalo tři roky. Marcel Sezemský společně s přáteli věnovali opravě osm a půl tisíce hodin.

Praga E-114 Air Baby na dobovém snímku ČTK

Zdroj: ČTK

Nyní si mohli vyzkoušet, co je na Air Baby tak výjimečné. „Je stabilní. Tím, že má křídlo nahoře, stačí ho řídit dvěma prsty. Žádné velké síly v řízení nejsou,“ poukázal Marcel Sezemský.

Radost udělal nejen sobě a příznivcům letectví všeobecně. Výsledek práce ocenili i v oboru. „Pro český průmysl je nejlepší vizitka, že 80 let starý motor je plně funkční,“ podotkl Michal Jágrík, který je mluvčím leteckých opraven LOM Praha. Ta je přímým pokračovatelem ČKD Pragy, která Air Baby zkonstruovala.

Na veřejné představení bude muset oživlá E-114 ještě počkat do jara. Má vzduchem chlazený motor, a proto nemůže létat v zimě.