Kalamita hrozila, ale nebyla. Silničáři se učí pracovat s předpovědí počasí

Ačkoli bylo počasí na počátku listopadu k řidičům nepříznivé – sněžilo, mrzlo, tvořila se ledovka – z počtu nehod to není příliš patrné. Čísla jsou srovnatelná s minulým rokem, kdy bylo v první polovině listopadu kolem deseti, ba i patnácti stupňů. Možná k tomu přispěla i snaha silničářů lépe pracovat s předpovědí počasí. Silnice by tak měly být na sníh či námrazu častěji připravené předem.

Video Studio 6 víkend
video

Mluvčí ŘSD: Rozšířili jsme úseky, kde poskytujeme asistenci, na celou D5, celou D1 a D2

Již déle než deset let uplynulo od doby, kdy Jaromír Nohavica napsal okřídlené „silničáři tak jak každý rok su překvapeni velice, že sníh zasypal jim silnice“. Letos se však několikrát stalo, že meteorologové vydali výstrahu, že bude sněžit nebo že se vytvoří náledí, ale obvyklé scény s desítkami havarovaných aut v příkopech nebo těch, která uvázla ve stoupání, nenásledovaly.

Neplatilo to sice bezvýhradně, například na Vysočině v minulém týdnu byly problémy v některých kopcích na Havlíčkobrodsku, počty nehod však podle policejních statistik byly podobné jako loni v téže době, kdy však bylo teplo. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je situace lepší proto, že se cestáři snaží s předpověďmi počasí lépe pracovat. „Sledujeme, kdy kde začne sněžit, respektive kdy začíná nějaké riziko například námrazy. Posyp nebo postřik na silnici nebo dálnici navážíme s předstihem, aby začal působit už v okamžiku, kdy začíná padat sníh nebo začíná se tvořit námraza,“ popsal.

Předběžné ošetření silnic není samospásné. Například vytvoření ledovky v úterý a ve středu na některých místech zabránit nedokázalo. Platilo to zejména pro krkonošskou silnici na Pomezní boudy, která byla několik hodin zcela nesjízdná. „Kolem páté hodiny ranní padal mrznoucí déšť a led na cestě doslova narůstal před očima,“ popsal ve středu ráno náměstek krajské správy a údržby silnic Přemysl  Noháček. To však souviselo i s tím, že v Krkonoších není možné používat chemický posyp, nýbrž jen inertní materiál.

ŘSD ovšem počítá s tím, že na svých silnicích bude letos chemický posyp v Královéhradeckém a také Libereckém kraji používat více. Jan Rýdl však zdůraznil, že i v jiných regionech se budou snažit udržovat zamezit komplikacím včasnou údržbou. „Pokud máme nějaký nástroj, jak být včas s posypem nebo solankou na správném místě, týká se to celé republiky. Nedáváme jedné části republiky předstih před zbytkem,“ zdůraznil.

Pokud se ale nebude opakovat mimořádně teplá zima, jaká byla v Česku v roce 2014, nebo suchá zima z roku následujícího, nejspíše se nakonec stejně dopravní komplikace objeví. Silničáři však nabízejí nový způsob informování o hrozících problémech. Kromě webu Dopravní info.cz jsou informace o dopravě k dispozici také na telefonní lince 800 280 281.

„Je to asistenční linka, která jednak sbírá informace, poskytuje dopravní informace z celé silniční a dálniční sítě ČR a zároveň nabízí i možnost vyslání asistence na vybrané úseky D5, D1 a D2,“ upřesnil mluvčí ŘSD. Bezplatnou asistenci, která byla zprvu k dispozici jen v části dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, nyní silničáři nabízejí v celé délce tří dálnic, tedy od Rozvadova po Bohumín a Břeclav.