Slováci dostali dočasně stopku. Nesmí provozovat leteckou záchranku v Ústí

Ministerstvo zdravotnictví zatím nesmí podepsat smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústeckém kraji. Rozhodl o tom antimonopolní úřad předběžným opatřením. Vítězem tendru se stala slovenská firma Air Transport Europe, konkurenční společnost DSA ale zakázku napadla. Podle ministerstva je rozhodnutí překvapivé, ostatní tendry podle něj byly vypsány stejně.

 

Video Události
video

UDÁLOSTI: Pokud ÚOHS nerozhodne, zajistí LZS policie z Prahy

„Momentálně máme dohodu s ministerstvem vnitra, že tak jako dosud zajišťuje pražská letecká záchranná služba služby pro Ústecký kraj v noci, tak by od 1. ledna dočasně rozšířila svoji působnost i na den,“ uvedl mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha.

Oficiální zákaz ministerstvo zdravotnictví zatím nedostalo. „V tuto chvíli máme spíše obecnou informaci týkající se toho, že nám nebude povolena poslední smlouva,“ řekl Šticha. Termín pro vydání rozhodnutí podle něj vyprší v pondělí. Pokud by ministerstvo nemohlo smlouvu podepsat, zřejmě by dočasně zajišťovala leteckou záchranku na severozápadě Čech policie, nikoli však ze základny přímo v kraji. To se ale záchranářům nelíbí.

„V záchranařině je kolikrát důležitá každá minuta. Jestliže budou doletové časy delší, tak můžeme mluvit o ohrožení života obyvatel Ústeckého kraje.“

Petr Bureš

náměstek ředitele ZZS Ústeckého kraje

Ministerstvo se ovšem nad rozhodnutím ÚOHS podivilo. Mluvčí upozornil, že tendr v Ústeckém kraji byl vypsán stejně jako ve všech ostatních regionech, kde antimonopolní úřad žádné problémy nevidí. „Tendr byl pro všechny stanice totožný,“ podotkl. Nelíbí se mu také, že o rozhodnutí ÚOHS informovala média dříve, než se o něm ministerstvo oficiálně dozvědělo.

Samotná společnost Air Transport Europe oznámila, že s provozováním letecké záchranky v Ústeckém kraji stále počítá. „Náš tým manažerů pracoval a nadále pracuje na tom, abychom od 1. ledna 2017 byli připraveni a schopni provozovat vrtulník pro potřeby letecké záchranné služby v daném středisku v plném nasazení, a to na základě všech požadovaných kritérií a podmínek, které byly stanoveny v zadávací dokumentaci,“ uvedla mluvčí ATE Zuzana Hopjaková.

Babiš kritizuje pozdní zadání. Ministerstvo nesouhlasí

Podle ministra financí a šéfa ANO Andreje Babiše byla zakázka na nové provozovatele letecké záchranné služby vypsána pozdě. Za výsledky výběrového řízení podle něj nese odpovědnost končící ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD), protože jeho ministerstvo vytvořilo zadávací dokumentaci.

„Zásadním problémem však je, že zakázka byla vypsaná pozdě. Bylo zřejmé, že se toto může stát. Zakázka měla být vypsaná mnohem dříve, neboť ministerstvo zdravotnictví vědělo, že smlouva končí 31. 12. 2016. Nebyl bohužel dostatečný prostor, aby se připravilo státní řešení,“ uvedl vicepremiér. 

Ministerstvo zdravotnictví pochybení odmítá. „Tendr byl vypsán včas, všechno běží podle plánovaného harmonogramu,“ řekl v reakci na kritiku mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha. Připomněl, že ze šesti stanovišť, která se v tendru soutěžila, je u pěti uzavřená smlouva.

Video Zprávy ve 23
video

Ministerstvo zdravotnictví nesmí podepsat smlouvu na LZS v Ústeckém kraji

Tendr napadl končící provozovatel

Dosud poskytovala službu v Ústeckém kraji společnost DSA. Od ledna ji měla nahradit slovenská firma Air Transport Europe, kterou vybralo v tendru ministerstvo zdravotnictví. Firma DSA ale zakázku napadla u antimonopolního úřadu, podle ní nemají vrtulníky slovenského dopravce v Česku potřebnou certifikaci.

Současná smlouva na provoz letecké záchranky vyprší na konci letošního roku. DSA napadla výsledky u čtyř stanovišť, kde neuspěla. Sama má provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. 

Předběžné opatření naopak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl v případě jihlavského stanoviště. U dalších dvou jsou už podle mluvčího úřadu Martina Švandy podepsány smlouvy a úřad tam nezahájil ani správní řízení.

Podle DSA hodnotící ministerská komise prokázala neznalost civilních leteckých předpisů a nerespektovala vlastní zadávací podmínky. DSA chce docílit toho, aby se posuzování vrátilo komisi, která nabídky odborně posoudí.

Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH by mělo zajistit provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Jediným kritériem výběru byla cena.

Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje údajně malý.

O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA by měla provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem podle výsledku tendru měly připadnout slovenské firmě Air Transport Europe. Z Jihlavy a Ostravy mají létat záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.

Letecká záchranka – situace od roku 2017
Zdroj: ČT24