Babiš podpořil Ťoka, Sobotka o jeho odvolání zatím nemluví

Předseda ANO Andrej Babiš ostře odmítl sociálnědemokratickou kritiku ministra dopravy Dana Ťoka, který ve vládě zastupuje Babišovo hnutí. Sociální demokraty naopak obvinil z klientelistických vazeb, které podle Babiše ovlivňují poměry v resortu dopravy. Dan Ťok má za sebou setkání s premiérem, kde hovořili o mýtu, čerpání evropských dotací i dalších dopravních prioritách. Sobotka dal najevo nespokojenost, nepotvrdil však, že by se chystal prosazovat Ťokovo odvolání.

Video Události
video

Reportáž: Sobotka s Ťokem bilancoval řízení ministerstva dopravy

ČSSD vymění dva ze svých ministrů, ale chtěla by, aby současně s nimi šli i někteří další členové vlády. Zejména Dan Ťok, který v čele resortu dopravy reprezentuje hnutí ANO. Viní ho především z problémů s mýtným systémem. „Prodloužení smlouvy s firmou Kapsch je důkazem neschopnosti hnutí ANO problém s mýtem řešit, nikoliv naopak,“ uvedl odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy Jan Birke.

Dan Ťok se v pondělí setkal s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD), který s ním chtěl hovořit o úkolech ministerstva dopravy pro poslední rok společného vládnutí. Zatímco v nedělních Otázkách Václava Moravce se předseda vlády vůči Ťokovi ostře ohradil a řekl, že má „obrovské množství výhrad k tomu, jak funguje v ministerstvu dopravy“, po samotné pondělní schůzce vystupoval smířlivěji. Sám Dan Ťok ocenil, že „schůzka byla docela příjemná a ryze pracovní“.

Ťokovy úkoly: Mýto, evropské dotace a kauza EIA

Za nejdůležitější úkoly, které má ministerstvo dopravy před sebou, považuje premiér vypsání soutěže na dodavatele mýta do poloviny příštího roku. „Pan ministr dopravy mě ujistil, že se termíny stihnou, že by neměly být překážky, které by tomu bránily,“ zdůraznil Bohuslav Sobotka.

Důraz ale klade také na čerpání peněz z Operačního programu Doprava II i na úspěšné dotažení „kauzy EIA“, kdy se vláda snaží prosadit urychlené zahájení několika staveb, jejichž posouzení vlivu na životní prostředí považuje Evropská komise za neplatné. „Pan ministr mě ujistil, že všechny klíčové dopravní stavby by měly být zahájeny v roce 2017,“ zdůraznil Bohuslav Sobotka.

Babiš staví hradby kolem Ťoka 

Ještě před schůzkou ministra dopravy s předsedou vlády vystoupil Dan Ťok spolu s předsedou ANO Andrejem Babišem, aby hájili současný postup ministerstva dopravy při přípravě mýtného tendru.  

Ťok i Babiš tvrdí, že za to, že se dosud nepodařilo řádně vysoutěžit nového dodavatele, může původní smlouva se společností Kapsch a bývalí ministři Milan Šimonovský (KDU-ČSL) a Aleš Řebíček (ODS). První z nich smlouvu na mýtný systém s Kapschem uzavřel, druhý podepsal dodatek, který považuje Babiš za problematický. „Naši ministři neměli možnost tohle změnit,“ uvedl šéf hnutí ANO.

Ministerstvo dopravy v říjnu dostalo milionovou pokutu za prodloužení smlouvy s Kapschem, což je jeden z argumentů sociální demokracie pro Ťokovo odvolání. Dan Ťok však v pondělí zopakoval, že neměl jinou možnost, protože se nepodařilo včas uspořádat nový tendr na mýto. „Pokuta milion je vzhledem k tomu, že mýtný systém vybírá denně 40 milionů korun, nerelevantní číslo. Škoda nevznikne daňovým poplatníkům, uhradíme to z ministerstva,“ řekl.

„Co pokládám za klíčový úkol pro ministerstvo dopravy a pro vládu jako celek, je, aby skutečně v první polovině roku 2017 bylo vypsáno nové, otevřené, technologicky neutrální výběrové řízení,“ nechal se po společné schůzce slyšet Sobotka – a Ťok slibuje, že tendr bude.

„Chtěl bych garantovat, že to zvládneme,“ prohlásil v Událostech. „Vysoutěžili jsme mýtného manažera a máme smlouvu, která se pod vysokou sankcí zavazuje k tomu, že nám připraví soutěž tak, aby byla vypsána správně v polovině roku. Proces schvalování zakázky začneme v dubnu, abychom měli dostatek času, a jsem si zcela jistý, že tento tendr vypíšeme.“

Video Studio 6
video

Babiš hájí Dana Ťoka: „Napadají ho s věcmi, za které nemůže, které zdědil“

Babiš hájí Dana Ťoka: „Napadají ho s věcmi, za které nemůže, které zdědil“

Tisková konference po schůzce Dana Ťoka s premiérem

Škoda versus Agrofert?

Andrej Babiš před Ťokovým jednáním s premiérem také obvinil ČSSD z klientelistických vazeb v dopravním resortu. Podle něj měli sociální demokraté při sestavování vlády o dopravu velký zájem. Odkázal také na situaci v Plzeňském kraji, kde v krajských volbách kandidoval jako lídr ČSSD Josef Bernard a nakonec se také stal hejtmanem.

Bernard byl dříve generálním ředitelem Škody Transportation, která dodává drážní vozidla mimo jiné Českým drahám a pražskému dopravnímu podniku. Babiš tvrdí, že přitom z obou společností „odsávala peníze“.

Jan Birke odmítl, že by ČSSD chtěla na ministerstvu dopravy mít svého člověka. Údajné podezřelé vazby největší vládní strana odmítá. Z téhož naopak obviňuje Andreje Babiše.

„Získal v posledních deseti letech veřejné zakázky až za 35 miliard korun. Není to právě pan Babiš a Agrofert, kdo dělá kšefty a parazituje na státu, a ČSSD je jediná strana bránící mu v tom, aby republiku zcela ovládl? Pak by totiž jeho výroky dávaly smysl,“ uvedl Jan Birke.

Zatím nekončí nikdo kromě Dienstbiera a Němečka

Ačkoli spekulace o snaze ČSSD o Ťokovo odstranění neutichají, Bohuslav Sobotka nic takového na schůzce s ministrem nedal najevo. Současně však nevyloučil, že se k úvahám o Ťokovu odvolání ještě může vrátit.

„To je věc, kterou následně budu diskutovat s předsedy koaličních stran, pokud bych se rozhodl předložit nějaké konkrétní návrhy na další změny ve vládě,“ řekl Sobotka po schůzce.

Sobotka si začal zvát ministry k osobním pohovorům minulý týden, když krátce předtím oznámil, že chystá změny ve vládě. Po týdnu potvrdil spekulace, že skončí sociálnědemokratičtí ministři Jiří Dienstbier a Svatopluk Němeček. V příštích dnech bude Sobotka ještě hovořit s ministry ze své strany Janem Mládkem a Lubomírem Zaorálkem, poté i s dalšími ministry za ANO a také KDU-ČSL.

„Na tom, že si premiér promluví s jednotlivými členy vlády, nevidím nic špatného,“ prohlásil šéf lidovců Pavel Bělobrádek. „Chápu, že je nepříjemné, když měníte své členy koaliční vlády, a nikdo jiný se k tomu nepřidá. Na druhou stranu nevidím žádný věcný důvod, proč bychom my v KDU-ČSL měli svoje nominanty měnit.“