Jedna jízdenka platná u všech vlakových dopravců? Možná až v roce 2019

Na české železnice už operuje několik dopravců. Zatímco liberalizace prostředí přinesla kultivaci prostředí a stlačila na některých trasách ceny jízdenek, Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy  v Otázkách Václava Moravce uvedl, že je třeba zajistit integrované jízdné, díky kterému by cestujícímu stačil jeden jízdní doklad a nemusel se ohlížet, s kterým dopravcem jede. Podle 1. náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka to bude až v roce 2019, pokud se jednotliví dopravci dřív nedohodnou. Berounský však tvrdí, že za čekáním stojí právě ministerstvo.

Video Otázky Václava Moravce
video

OVM o konkurenci na železnici

„Otevírání trhu musí mít svá jasná pravidla, a hlavně musíme myslet na cestujícího. Ten se nesmí dostat do horší situace, než byl. Musíme mu umožnit, aby se například z Horní Polní do Aše dostal na jednotný jízdní doklad. Je důležité, aby spoje na sebe navazovaly. Musí tady být kultivovaný rámec pro úplně všechny dopravce,“ uvedl Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy.

Teď se člověk například s jízdenkou na vlak Českých drah nedostane do RegioJetu ani Leo Expressu. Změna by podle 1. náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka mohla nastat až v roce 2019.

„Poté, co bylo zřejmé, že nedojde k dohodě na úrovni dopravců, tak ministerstvo dopravy okamžitě nechalo zpracovat vizi integrace s tím, že v nejbližších letech by měla být uvedena v život. Není to úplně jednoduchý proces, jde o vzájemné uznávání a přeúčtování jízdného,“ zmínil Čoček, který zároveň působí v Českých drahách i Správě železniční dopravní cesty.

„Je samozřejmě teoreticky možné, že se dohodnou jednotliví dopravci tak, jak to v mnoha jiných státech dělají,“ dodal s tím, že do roku 2019 se bude čekat na okamžik, kdy bude jednotné jízdné řízeno z úrovně státu.

Blokují České dráhy, nebo zdržuje ministerstvo?

Berounský ale poukazuje na to, že vina leží na ministerstvu dopravy a státu. „Neudělali celou řadu let vůbec nic. Je to úplný skandál, co se odehrává v rámci ministerstva,“ prohlásil. Podle něj má být tento systém nastolen mnohem dřív. „Není to tak složité,“ míní. České dráhy se podle něj už dnes umí zaintegrovat v jednotlivých krajských dopravních systémech.

„Tohle má být nastoleno mnohem dřív. Není to tak složité.“

Jindřich Berounský

Svaz odborářů služeb a dopravy

Majitel soukromého dopravce RegioJetu Radim ale problém vidí i u Českých drah. „Myslely, že tím, že budou blokovat dohodu o znávání jízdenek, tak budou blokovat i soutěž. Přišel Ťok a musím říct, že ze začátku svého působení byl rázný a bouchl do stolu, že se nebude čekat, až se České dráhy uvolí a bude se vypisovat soutěž okamžitě,“ řekl.

Leo Express a RegioJet
Zdroj: ČTK
Autor: Kateřina Šulová

Připouští ale, že v tuto chvíli je možné zpoždění i na straně ministerstva, které by už projekt mohlo spustit. „My soukromí dopravci jsme připraveni dokonce akceptovat tyto jízdenky i v komerčních vlacích, tedy nejen v dotovaných, kde je to extrémně důležité,“ podotknul s tím, že problém by nebyl ani s režijními jízdenkami.

Dražší jízdné asi lidi nepřiláká 

Jančura však upozorňuje na to, že integrované jízdné sice může zjednodušit způsob cesty, ale nezlevní ho. „Jízdenky budou výrazně dražší. Ve chvíli, kdy bude globální nebo společné jízdné, tak bude kilometrová cena, což je dnes mezi Prahou a Ostravou řádově skoro 480 korun. Za tuto globální cenu si budeme účtovat tržby,“ přiblížil.

„Ve chvíli, kdy chce mít jízdenku velmi lacino, například od soukromého dopravce, tak si ji musí koupit u soukromého dopravce,“ dodal. I náměstek ministra dopravy je skeptický ohledně masového využití této možnosti.