Není reflexní pásek jako reflexní pásek. Některé jsou špatně vidět

Povinnost mít na oděvu reflexní prvky je v zákoně od letošního února. Tragických nehod s „neviditelnými“ chodci je ale stále mnoho. Při většině chodci zkrátka žádné reflexní prvky neměli. Jak ale upozornil BESIP, ani některé reflexní pásky, které si mohou chodci pořídit, nefungují tak dobře, jak by měly.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Pásky by měly splňovat normu EN 13356

Pořížení reflexního pásku je jedna z možností, jak vyhovět požadavkům, které nově klade silniční zákon na chodce, kteří jdou za snížené viditelnosti mimo obec. Podle oddělení BESIPu ministerstva dopravy však nejsou všechny pásky stejné.

Správně by měly být vidět na 200 metrů. „Jsou i případy, kdy materiál funguje třeba jenom do vzdálenosti 60 až 70 metrů,“ upozornil ředitel BESIPu Martin Farář. Jak dobře je reflexní pásek vidět, by měl napovědět leták, resp. označení přímo na pásku. Dobře vidět jsou prvky, které splňují evropskou normu EN 13356.

Nejlépe na nohu

Kromě viditelnosti samotného pásku ovšem hraje roli i jeho umístění. Na pohled se může zdát nejlepší umístit ho na rukáv. Jenomže z bezpečnostního hlediska tomu tak není. Reflektory aut svítí k zemi, a tak jsou nejprve vidět nohy. Reflexní pásek na nohavici je proto nejefektivnější řešení, které skutečně zaručí viditelnost chodce až na 200 metrů.

Reflexních pásků letos policisté a pracovníci BESIPu rozdali přes 300 tisíc. Přesto je mnoho chodců stále nepoužívá. Například při dopravněbezpečnostní akci, která proběhla v minulém týdnu na Ústecku, kontrolovali policisté 193 chodců, z nich 111 bylo „neviditelných“.

Peníze, nebo život 

Policisté si zatím většinou vystačí s domluvou. Podle zákona ale hrozí lidem, kteří nepoužívají reflexní prvky, když jdou po silnici mimo obec za snížené viditelnosti, až dvoutisícová pokuta.

Pravidlo přitom není žádná zvůle zákonodárců, reaguje na každoroční statistiky tragických nehod. Jen letos v říjnu zemřelo na silnicích osmnáct chodců, což výrazně přispělo k obzvláště vysokému počtu mrtvých po dopravních nehodách v průběhu měsíce. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha se viditelnost podílela na většině střetů aut s chodci.