Dopravní policie navrhuje úpravy rizikových úseků, na opravy dojde jen někdy

Dopravní policie eviduje a zároveň i navrhuje úpravu nepřehledných úseků silnic, na nichž se opakují nehody. Někde postačí změnit nebo zpřesnit značky, jinde jsou potřeba stavební zásahy. Výtky míří každoročně k několika tisícům rizikových míst na tuzemských silnicích, k úpravě dojde jen na části z nich. Obezřetnější by měli být řidiči i se změnou času z letního na zimní, kdy bude tma již o hodinu dříve než dosud.

Video Události
video

Události: Nebezpečné úseky na českých silnicích

Velmi nebezpečným místem je například zúžený podjezd dálničního mostu v Hodkovicích nad Mohelkou na Liberecku, kde řidiči snadno ve stínu přehlédnou obrubník náhle zasahující do vozovky. Stopy pneumatik a chybějící kusy betonu dokazují, že jde o velmi rizikovou část silnice.

V červnu si vyrazil motorkář Ota Heinsch s partou kamarádů z Prahy na sever Čech. Po nehodě v Hodkovicích nad Mohelkou ale zamířil do nemocnice. „Tam našli naražené rameno, modřiny – to nepočítám, ale co – tři zlomená žebra,“ vzpomíná Ota Heinsch.

Jediné upozornění na místě je svislá dopravní značka, která upravuje přednost protijedoucích vozidel. Na druhé straně, kde se silnice zužuje, ale upozornění chybí a žádné další varování tam není. Podle správce komunikace je ale všechno v pořádku.

 

Liberecký magistrát uzavřel nehodu jako přestupek a za viníka označil Otu Heinsche, kterému uložil pokutu 1500 korun. Proti rozhodnutí se ale pan Heinsch odvolal a žádá, aby úřad jeho nehodu znovu posoudil.

„Správní orgán souhlasí s námitkou obviněného, že umístění svislého dopravního značení zúžení komunikace A6b (se jeví) v daném místě jako vhodné. Je také zřejmé, že v danou dobu místem projíždělo více motocyklů, jejichž řidiči projeli bez následků,“ uvedl Magistrát města Liberec počátkem října.

Policie chce, aby úřady její stanoviska více respektovaly

Nepřehledná dopravní situace je také na křižovatce v pražských Strašnicích. Po rekonstrukci se tady změnily pruhy, řazení i semafory. Podle policie vzniklo kolizní místo. „Když chodec přechází, tak má zelený světelný signál, a ten samý zelený světelný signál má i vozidlo. Ta křižovatka je poměrně rozlehlá a řidič, i když má dát přednost chodci, tak na to zapomene,“ říká mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Přesně tak došlo i k nehodě, při níž na této křižovatce minulý týden zemřel chodec. „Tuto konkrétní kolizní situaci by vyřešila změna světelné signalizace,“ tvrdí Daněk. Právě špatné značení totiž bývá nejčastější připomínkou policie. Někde podle dopravních inženýrů stačí jen trochu bílé barvy na oživené vodorovného značení.

Loni dopravní policie nahlásila správcům komunikací přes 13 tisíc závad. K nápravě došlo v necelých 70 procentech případů. Policie by však nově chtěla, aby její stanovisko bylo závazné. Podle loňské novely zákona k němu totiž úřady zatím jen přihlížejí.