Dopravní stavby zrychlí novela stavebního zákona, věří ministři Brabec a Ťok

Novela stavebního zákona a snížení počtu ministerstev, která vstupují do stavebního řízení, by měly podle ministra životního prostředí Richarda Brabce a ministra dopravy Dana Ťoka zrychlit dopravní stavby v Česku. Ministři za ANO o tom jednali v sobotu s expertním týmem prezidenta republiky Miloše Zemana. 

Video Události
video

Události: Peníze na dopravní stavby

Prezident Zeman dlouhodobě prosazuje, aby vláda uvolnila více peněz na investice, a to především v dopravních stavbách. Prezident nedávno pozitivně ohodnotil přebytek státního rozpočtu, pokles investic ale označil za jeho slabé místo. Nízké investice se podle něj mohou v budoucnu nevyplatit.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš odmítl názory, že se v Česku staví nedostatečně. Připustil, že někteří experti prezidenta tomu oponovali, ale věří, že je zástupci hnutí přesvědčili o opaku, i s přihlédnutím k situaci zděděné po předchozích vládách. Zdůraznil, že se nestane, aby „ministr Ťok neměl finanční krytí na jeho dopravní investice a projekty“. 

Receptem, jak rychleji stavět silnice, je podle prezidenta i ministrů z hnutí ANO odstranit byrokratické překážky, včetně úprav stavebního zákona nebo posuzování vlivu staveb na životní prostředí.

Cesty ke zrychlení

Ťok věří, že cestou ke zrychlení staveb je změna kompetenčního zákona, tedy snížit počet ministerstev, která do stavebního řízení zasahují. Chtěl by toto řízení radikálně zjednodušit, aby příprava netrvala až 15 let (prvenství v Evropě), ale maximálně pět, šest let. Ministr dopravy v Lánech také informoval prezidenta, že letoví dispečeři v kauze zpoždění prezidentské delegace letící na pohřeb bývalého slovenského prezidenta Michala Kováče nechybovali.

Brabec uvedl, že před prvním čtením je nyní ve sněmovně novela stavebního zákona, která by měla celý stavební proces výrazně zrychlit, až o několik let. Za největší současný problém nepovažuje řízení EIA (posuzování vlivu na životní prostředí), ale možnost se na všech stupních odvolávat. To pak vede k tomu, že administrativní proces zabírá celé roky.

O měsíc či dva by pak měla celý proces EIA – který nyní podle ministra trvá šest, sedm měsíců – zkrátit tzv. transpoziční novela. Rekodifikaci stavebního práva, která by měla do budoucna snížit počet „zasahujících“ ministerstev, v současné době podle Brabce chystá ministerstvo pro místní rozvoj. To řídí Karla Šlechtová (ANO), která také byla na sobotní schůzce v Lánech.  

Podnikatelé jsou opatrní 

Svaz podnikatelů ve stavebnictví ovšem už dříve upozorňoval, že podle něj novinka situaci zčásti naopak ještě zhorší. Uvedl, že v Česku je 94 projektů za 200 miliard korun - u kterých se musí znovu posoudit vliv na životní prostředí, a to podle nových pravidel - čili s dalšími průtahy. Takové obavy ale ministr dopravy v sobotu mírnil.

„Spousta věcí půjde udělat nejen opakováním EIA, ale i zjišťovacím řízením., protože tam jsou obchvaty na jedničkách, jsou tam menší stavby, kde nebude potřeba EIA opakovat, řekl.

Změní se tempo výstavby? 

Podle ministertva dopravy bylo loni zahájeno zhruba 50 km dálničních staveb. Od začátku letošního roku přes 70 a příští rok, to má být dvojnásobek - 140 kilometrů. Podle opoziční KSČM to ale na chlubení není. Její šéf Vojtěch Filip považuje stav na ministerstvu dopravy, rozpočtové naplnění státního fondu dopravní infrastruktury za jednu z velkých katastrof, která nás postihne v příštích letech.

Kabinet bude na svém příštím jednání dopravní stavby znovu řešit. Ministr dopravy přitom nepočítá s tím, že pro některé stavby typu pražského obchvatu bude muset v Bruselu vyjednávat výjimku z úředních průtahů. Jako to vláda musela u některých klíčových staveb udělat letos.