SŽDC převzala pražské hlavní nádraží, i když z Grandi Stazioni nikdo nepřišel

Plesnivá, opadávající omítka. Reportáž ze „zákulisí“ hlavního nádraží (zdroj: ČT24)

Ministr dopravy Dan Ťok s náměstkem ze Správy železniční dopravní cesty převzali klíče od pražského hlavního nádraží. Symbolického předání se ovšem nezúčastnili zástupci společnosti Grandi Stazioni, která měla stanici do neděle pronajatou. Klíče přinesl šéf servisní společnosti ISS. Státní Správa železniční dopravní cesty vykázala Grandi Stazioni z nádraží, protože italská společnost včas nedokončila jeho opravy. Kdyby to byla stihla, její smlouva by se prodloužila o 30 let.

Praha, hlavní nádraží, nádraží prezidenta Wilsona je plně v rukou státu. V neděli skončila smlouva s italskou společností Grandi Stazioni, která ho opravovala a měla v dlouhodobém pronájmu. Ministr dopravy Dan Ťok, který ráno přišel stanici převzít, řekl, že je přesvědčen, že se Správa železniční dopravní cesty o stanici řádně postará. „Nedávno převzala tisíce nádraží od Českých drah. Bude se o toto nádraží starat stejně jako o všechna další,“ řekl.

Na předání nepřišel nikdo z Grandi Stazioni. Podle mluvčího společnosti Martina Hamšíka to bylo proto, že Grandi Stazioni nedostala na ranní předání pozvánku. Mluvčí SŽDC Kateřina Šubová uvedla, že pozvánka odešla elektronickou poštou v neděli večer, ale e-mail si zřejmě někdo přečetl až ráno. 

Dan Ťok si vysvětlil nepřítomnost lidí z Grandi Stazioni tak, že si společnost uvědomuje vlastní vinu. Smlouvu nemá prodlouženou o slíbených 30 let proto, že nestihla v termínu opravit historickou nádražní budovu. Ministr připomněl, že firma měla na to, aby nádraží opravila, třináct let.

SŽDC nového správce hledat nebude

Že italské společnosti hrozí vyhazov, protože včas nedokončila opravu historické secesní budovy pražského hlavního nádraží, bylo zřejmé již na jaře, kdy ještě nádraží patřilo Českým drahám. V létě přešlo do vlastnictví státu, jehož Správa železniční dopravní cesty v jednání pokračovala a na počátku října oznámila, že Grandi Stazioni na hlavním nádraží definitivně končí.

SŽDC bude hlavní nádraží nadále provozovat samo. Nájemce, který by převzal roli Grandi Stazioni hledat nebude. „Nechceme žádného prostředníka, který by stál mezi státem reprezentovaným Správou železniční dopravní cesty a partnery jako takovými, kteří tady provozují komerci,“ uvedl Tomáš Drmola z vedení železniční správy. SŽDC tedy také plánuje, že opravy dokončí ve své režii.

Mluvčí SŽDC ale přiznala, že kvůli odchodu Grandi Stazioni možná naberou opravy Fantovy budovy další skluz. Záležet bude na vstřícnosti firmy, která právě přišla o lukrativní smlouvu – zda státu přenechá projektovou dokumentaci. Pokud ne, bude muset SŽDC připravit novou. Práce samotné by potom pokračovaly až po několika letech. „Reálně by opravy mohly začít nejdříve za dva roky,“ nastínila Kateřina Šubová.

Mluvčí SŽDC: Naším cílem je pokračovat kontinuelně (zdroj: ČT24)

Miliony? Miliardy?

Spor nemá žádný vliv na provoz, nádraží funguje stejně jako v předchozích dnech. Otevřené jsou i obchody či občerstvení v nové odbavovací hale, ačkoli server Lidovky.cz poukázal, že Grandi Stazioni poslala jejich provozovatelům – tedy svým dosavadním podnájemníkům – výpovědi s výzvou k vyklizení obchodních prostor. 

„Dostali jsme od Grandi Stazioni výpověď a nyní to řeší naše právní oddělení,“ řekl mediální zástupce lékáren Dr. Max Michal Petrov. Provoz lékárny v objektu nádraží se firma nechystá přerušit a poukazuje na dohodu, kterou má se SŽDC. Její mluvčí zdůraznila, že státní organizace bývalým podnájemníkům nabídla nové smlouvy, které by měly zaručit další provoz. 

Pražské hlavní nádraží oficiálně spravuje Správa železniční dopravní cesty (zdroj: ČT24)

Předčasný odchod Grandi Stazioni však nejspíše bude mít soudní dohru. Italská společnost odmítala, že by opravy, za které měl být třicetiletý pronájem nádraží odměnou, zanedbávala. Odkazovala na špatný stav secesní Fantovy budovy. Ředitel Grandi Stazioni Andrea Odoardi již dříve avizoval, že v případě, že by padl očekávaný třicetiletý pronájem, bude žádat vysokou kompenzaci.

S prázdnou zřejmě opravdu neodejde, v neděli oznámil generální ředitel SŽDC Pavel Surý, že správa uhradí společnosti náklady, které s opravou měla, byť zřejmě půjde o nižší částku než požadované 1,2 miliardy. Podobně se vyjádřil i ministr dopravy.

Mluvčí Šubová však podotkla, že bude vše záviset na dalším jednání. I kdyby se však stát s Grandi Stazioni dohodl na tom, že ji vyplatí, půjde případ k soudu. Podle mluvčí může pouze soud stanovit, kolik má SŽDC zaplatit.