Stočený tachometr trestným činem nebude, přísnější dohled ale ministerstvo chystá

Nový trestný čin, který by se týkal stáčení tachometrů u ojetých aut, se do trestního zákoníku nedostane. Ministerstvo dopravy sice tvrdí, že se snaží na obchod a podvody s ojetinami přísněji dohlížet, trvá však na tom, že si vystačí s drobnými úpravami existujících paragrafů. Podle dokončené analýzy stačí dosavadní soudní praxe.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Ministerstvo chystá přísnější pravidla a jednotný registr pro ověření technického stavu

Již lety prokázali Reportéři České televize, že stočit tachometr je možné během několika sekund. Specializovaná firma si za to účtuje tisíc nebo 1500 korun, podvodný prodejce vydělá desetitisíce.

Nový trestný čin nebude, přísnější dohled ano 

Na Slovensku existuje paragraf, který definuje stáčení tachometrů jako trestný čin. Podobnou úpravu ale české ministerstvo dopravy odmítá. Na Slovensku ovšem proti podvodům s najetými kilometry bojují i jinak než jen sepsáním trestního paragrafu. Vznikla soustava státních provozoven, které kontrolují historii i stav vozidel.

Její českou obdobou by měl být registr s údaji o autech. Každé nově dovezené vozidlo by se do něj mělo dostat a hned po příjezdu projít důkladnou kontrolou. Více údajů by mělo být i o autech provozovaných v Česku. „Servisy budou povinně vkládat údaj o stavu počitadla ujeté vzdálenosti například při garanční prohlídce. Pak bude jasné, kolik mělo vozidlo najeto, a budeme mít další zdroj informací,“ přiblížil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Trest za podvod, nikoli však za stočení

Ministerstvo tvrdí, že z trestního hlediska stačí současná úprava. Odkazuje na několik výsledků dosavadního boje proti stáčení. Například dvouletou podmínku, padesátitisícovou pokutu a dvouletý zákaz činnosti dostal od soudu jednatel litvínovského autobazaru, který stočené auto prodal hned dvakrát.

Podle technického odborníka Světa motorů Martina Vaculíka byl bazar prodejem stočených aut proslulý. Vozy, které nabízel, však běžná kontrola neodhalila. „Tihle kluci v Litvínova to dělali tak, že jezdili na diagnostiku do značkového servisu. Ten udělal záznam do databáze už na stočený stav kilometrů,“ shrnul Martin Vaculík.

Žalobci se ovšem nepodařilo jednateli prokázat samotné stočení kilometrů. Stalo se něco jiného: Jeden ze zákazníků zjistil, že má na dvou autech, která si v bazaru koupil, stočené kilometry více než o sto tisíc kilometrů. „Vozidla jsem kupoval jen z důvodu, že měla málo najeto,“ podotkl. Bazar poté uznal jeho reklamaci a auta odkoupil zpět.

Na problém si jeho jednatel zadělal až potom, když jedno ze stočených aut prodal znovu. Až tím podle soudu spáchal podvod. „Věděl, že stav tachometru je nižší oproti skutečnosti, což kupujícímu zatajil, a díky tomuto podstatnému údaji (…) cenu automobilu úmyslně předražil o 92 000 korun,“ stojí v rozsudku.

Nejen tachometr

Stočený tachometr ale není jediná nástraha, která může na šťastného majitele ojetého auta čekat, ačkoli je patrně nejčastější. Podle expertních organizací má stočený tachometr každé druhé dovezené auto. Vozy však mají i další technické závady. Každému druhému naftovému motoru například chybí filtr pevných částic, často je také poškozen klínový řemen. Oprava stojí až statisíce.

Mezi neviditelné vady patří poškozené brzdy, tlumiče, spojka, rozvody. Častým problémem jsou také havarovaná auta. Při neodborných úpravách dochází k porušení funkčnosti nosných částí konstrukce a airbagu. Proto se doporučuje mít s sebou při koupi odborníka.