DPP za Dvořáka ovládala zločinecká struktura, tvrdí Láska

Praha - Nepřehledná situace v pražském dopravním podniku graduje. Poté, co byl minulý týden sesazen generální ředitel Vladimír Lich, oznámilo dnes představenstvo vypsání výběrového řízení na nového ředitele. Zřetelně se tak protiví postojům pražského primátora Bohuslava Svobody, který s Lichovým koncem vyslovil nesouhlas. Šéf DPP byl odvolán poté, co podal trestní oznámení na své předchůdce ve vedení společnosti vč. někdejšího šéfa Martina Dvořáka. Podle dnešního vyjádření advokáta Václava Lásky přitom v době Dvořákova působení ovládala DPP zločinecká struktura, která hlavní pražskou příspěvkovou organizaci de facto tunelovala. Dvořák uvedl, že Láskova slova jsou „šílená“ a hodlá podat trestní oznámení.

Situaci uvnitř největší pražské příspěvkové organizace dnes Láska ostře kritizoval a odvolával se na audit, který pro Lichovo vedení vypracoval. „Výsledkem mé právní analýzy byl jednoznačný závěr, že v dopravním podniku v letech 2007–2011 působila organizovaná zločinecká struktura. Závěrem mé analýzy bylo podezření, že v této struktuře měly svou roli i osoby, které v současné době sedí v dozorčí radě,“ konstatoval.

Poměry v době působení Martina Dvořáka v čele DPP popsal následovně: „Nemluvíme o předražování zakázek, mluvíme o organizované zločinecké struktuře, která funguje tak, že pro danou zakázku připraví subjekt, který se o ni bude ucházet, a pozici, tak aby se mohla zfalšovat nebo obejít. Připraví nevýhodnou smlouvu pro DPP a strukturu kyperských společností, přes které se výnosy z trestné činnosti perou.“

Cesty, jak vyvést peníze z podniku byly podle Lásky dvě. První - uzavření nových smluv s firmami, které mají být na lidi z podniku napojené, a to za údajně nevýhodných podmínek. Anebo najmutí spřátelených firem na činnosti, které mohl dopravní podnik dělat sám. „Z hlediska trestněprávního myslím, že by se dala dohledat trestní odpovědnost 30 možná 50 osob,“ dodává Láska.

Podnik nechal letos prověřit asi desítku velkých zakázek z minulosti. Prověrka podle Lásky ukázala na jejich extrémní nevýhodnost a předražení, podniku byla podle něj způsobována škoda v řádech stamilionů. Kvůli tomu podnik ve středu podal trestní oznámení na několik lidí, kteří nevýhodné smlouvy podepsali. Trestní oznámení inicioval bývalý ředitel Vladimír Lich, který byl následně ve čtvrtek ze své funkce kvůli údajným manažerským pochybením odvolán. V pátek zasahovali v podniku kriminalisté.

Dvořák k Láskovi: Jsou to šílená slova a holý nesmysl. Podám trestní oznámení

Bývalý ředitel podniku Martin Dvořák je přesvědčený, že za vyhrocenou situací jsou mocenské spory uvnitř pražské ODS. Informace od advokáta Lásky označuje za pomluvu: „Už to řeším. Zítra sedím s právníky. Takže zítra určitě podám sérii trestních oznámení a žalob.“

„Celá řada stupňovitých kontrolních mechanismů byla tak nastavená, že nic takového nebylo možné,“ odmítl Martin Dvořák Láskova slova o organizované zločinecké struktuře v dopravním podniku. Podle něj by měl v podniku proběhnout celkový forenzní audit: „Kdyby ho prováděla mezinárodní společnost, tak by se nedala manipulovat tak, jak se dá manipulovat Transparency International a pan Láska.“

Dvořák nesouhlasí ani s tvrzením, že by dopravní podnik uzavíral nevypověditelné smlouvy: „Jediná smlouva, o které se dá polemizovat o její výhodnosti z hlediska doby trvání, je na SMS jízdenky, kdy jsme se dohodli, že bude smlouva na 10 plus 10 let. Protože partner na tom trval a měl registrovanou unikátní technologii, kterou nenabízel nikdo jiný. Klíčový parametr je výhodnost nebo nevýhodnost smlouvy z hlediska ekonomického.“

„Na šílená slova musím reagovat šíleným konstatováním: Je to něco neuvěřitelného, co ten pán říká. Je to holý nesmysl,“ uvedl ve Studiu ČT24 Dvořák v reakci na vyjádření Václava Lásky.

Lich skončil ve čtvrtek poté, co zažaloval své předchůdce

Lich byl ze svého postu odvolán ve čtvrtek poté, co podal trestní oznámení na osm lidí z bývalého vedení dopravního podniku; jde mj. o jeho předchůdce Martina Dvořáka, někdejšího ekonomického ředitele Ivo Štiku, expředsedu představenstva Radovana Štajnera a dvojici advokátů z firmy Šachta and Partners. Při podávání žaloby na někdejší vedení DPP vycházel dle vlastních slov z toho, že během svého působení v čele DPP nenašel smlouvu, která by byla výhodná.

Své odvolání označil za předem připravený krok. Ani představenstvo, ani dozorčí rada ovšem podle předsedkyně představenstva Magdaleny Češkové o podání trestního oznámení nevěděly. „Skutečnost, že bude trestní oznámení podáno, nebyla těmto orgánům nikdy sdělena,“ zdůraznila Češková s tím, že se o této možnosti na půdě podniku pouze spekulovalo.

Oficiální důvod pro konec Liche? Chyby v zakázkách

Důvodem pro odvolání generálního ředitele Vladimíra Liche byl podle Češkové neuspokojivý stav veřejných zakázek. „Jeden z důvodů pro odvolání pana generálního ředitele Liche byl ten, že je neuspokojivý stav veřejných zakázek,“ konstatovala Češková s tím, že vedení DPP navzdory usnesení dozorčí rady nerealizovalo zakázky na makléřské služby a pojištění vozidel, odpovědnosti a budov.

Představenstvo společnosti po dnešní schůzi zároveň uložilo ekonomickému řediteli vypsání tendrů na komplexní pojištění majetku a odpovědnosti, na dodavatele papírových jízdenek a na právní a poradenské služby. „Jsou to veřejné zakázky, které bylo dávno nutné vypsat a hrozí u nich, že dopravní podnik poruší zákon o veřejných zakázkách, v jednom případě ho dokonce už porušil,“ dodala Češková. Výběrové řízení vypíše vedení DPP také na nového ředitele.

Představenstvo podle Češkové podporuje provedení forenzního auditu ve firmě. Členové představenstva prý ale nebyli seznámeni s výsledky prověrky některých smluv, která se v dopravním podniku uskutečnila. „Podle mých informací byly zprávy předány pouze primátorovi (Bohuslavu Svobodovi) a panu (odvolanému řediteli Vladimíru) Lichovi,“ doplnila.

Sedm smluv, které nejde vypovědět

Informace, které přinesly dnešní Hospodářské noviny, přitom sesazenému řediteli dávají z části za pravdu; pod vedením Martina Dvořáka uzavřel dopravní podnik sedm nevypověditelných smluv, mj. na SMS jízdenky pro pražskou MHD. Právě tato smlouva bývá označována jako nevýhodná. Mezi další smlouvy, od nichž nelze ustoupit, patří kontrakty s Pražskou energetikou nebo společností Siemens, která dodává vozy metra. Společně představují jedny z největších kontraktů a DPP za jejich plnění platí dvě miliardy ročně.

Vedle nevypověditelných smluv podnik uzavřel dalších 88 kontraktů, které bylo možné ukončit jen vzájemnou dohodou. „Podnik by neměl mít uzavřenou žádnou podobnou smlouvu,“ konstatoval Lich s tím, že podobné řešení by bylo přípustné jen v případě, že by dodavatel musel do projektu investovat výraznou sumu peněz.

Do chodu DPP měli zasahovat politici - víc, než je zdrávo

Podle Liche mluvili do smluv dopravního podniku v minulém období i politici, například radní pro dopravu Josef Nosek, který si údajně vyhradil práva zasahovat do vedení podniku. Na jeho žádost DPP dopředu proplatil společnosti Oleo Chemical faktury za pohonné hmoty. „Pokud tisku předkládá domněnky, že jsem zasahoval do jeho pravomocí nebo jej úkoloval, tak to bude mít písemně a doloží to,“ reagoval Nosek. „Já mám zase velmi silné podezření na zpronevěry v dopravním podniku za vedení pana Liche.“

Politickým zásahům do vedení DPP nasvědčuje i právní audit, který v podniku prováděla organizace Transparency International a podle nějž mohli být do nevýhodných transakcí zapleteni i čelní představitelé ODS. Někdejší první místopředseda strany a předseda představenstva DPP David Vodrážka například silou své pozice schválil prodej vestibulů metra ve stanicích Českomoravská, Kačerov a Vysočanská. Ceny pozemků ovšem byly podhodnocené.