Většina malých dodávek jezdí přetížených. Chystá se proto zpřísnění jejich provozování

Policisti řeší problémy s přetíženými dodávkami. Když je v provozu zváží, víc než polovina z nich výrazně překračuje povolený limit tři a půl tuny. S ministerstvem dopravy teď proto připravují zpřísnění jejich režimu.

Video Události
video

Většina malých dodávek jezdí přetížených

Dodávky se používají pro nákladní dopravu stále častěji. Přetížená dodávka má přitom ale výrazně horší jízdní vlastnosti, a přitom může jezdit až stotřicítkou. Policisté je tak stále častěji kontrolují. Samotné vážení auta trvá sice jen pár minut, daleko víc ale zabere vypsání protokolu - takže se tvoří fronta. Hned první auto, které policisté kontrolně vážili například na hradecké dálnici, tak neprojelo, překročilo povolený limit zhruba o tunu podobně jako další auta.

Za první hodinu tady policisti zkontrolovali osm dodávek - a všechny byly přetížené. Jejich majitelé je museli odstavit a nechat přeložit. To je taky zřejmě ten nejhorší trest - policisti totiž mohou dát maximálně blokovou pokutu do dvou tisíc korun.

„Ředitelství služby dopravní policie v tuto chvíli jedná s ministerstvem dopravy o zvýšení postihů, aby tomu bylo minimálně stejně jako v kategoriích vyšších,“ konstatuje David Bukovský z ředitelství dopravní policie.

 

Mezitím si zastavení řidiči shánějí odvoz pro přebytečný náklad. Když se dodávky otevřou, je vidět důvod - dopravci mají snahu maximálně využít vnitřní prostor. Někteří řidiči jsou ochotní anonymně mluvit o poměrech v branži. Jejich firmy jsou pod tlakem konkurence i cen.

První dodávka, která se do tří a půl tuny vešla, proto přes váhy projíždí až za hodinu a čtvrt - jenom s prázdnými bednami od chleba se navíc vešla jen o pár kilo.

Dodávky se přetěžují kvůli snaze ušetřit

Problémy s dodávkami mají jeden základní důvod - snahu maximálně ušetřit. Dodávky jezdí podle předpisů pro osobní auta, včetně rychlosti. Řidiči nemusejí dělat povinné přestávky a nemusí se platit ani mýtné. Na rozdíl od větších náklaďáků nemusí dodávky ani každý rok na technickou.

Výrobci se přitom snaží nabízet v téhle kategorii auta, která uvezou totéž co náklaďáky a váhovému limitu se přibližují dokonce, i když jsou prázdné. Před pár dny zastavili policisti na Ústecku dodávku, která měla naloženo okolo osmi tun.

I kvůli zmíněným výhodám počty aut v kategorii dodávek v posledních letech výrazně stoupají. Za tři a půl roku jich přibylo víc než šest procent. Ke konci června jich bylo 538 tisíc - tedy zhruba jedna na devět osobních aut. Poslední dva roky se navíc neustále posouvají i rekordy v jejich prodejích.

 

Dodávky jsou stále dostupnější i pro běžné řidiče - třeba při stěhování jim stačí zajít do půjčovny. Oficiálně není potřeba nic víc než klasický řidičák skupiny B. Jenže rozměry jsou úplně jiné a stejně tak i chování aut, a to může být bez dřívější průpravy nebezpečné.

Zvyknout se dá, ale jen díky vlastním omylům, které v běžném provozu často neprojdou.