Školským ombudsmanem se stane Slávek Hrzal, zakladatel Zlatého Ámose

Novým školským ombudsmanem bude Slávek Hrzal, zakladatel ankety o nejlepšího učitele Zlatý Ámos. Hrzal od 15. září ve funkci nahradí bývalého ministra Eduarda Zemana a v započatém školním roce se chce věnovat hlavně šikaně.

Video Studio ČT24
video

Brífink k představení nového školského ombudsmana

Funkci školského ombudsmana v září 2014 zřídil tehdejší ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Od začátku ji vykonával Zeman, který byl ministrem školství ve vládě současného prezidenta Miloše Zemana (1998–2002). Jeho úkolem bylo řešit stížnosti, kterými se nemůže zabývat ministerstvo, ani Česká školní inspekce.

Ministryně Valachová má o práci školského ombudsmana jiné představy. Chtěla, aby ombudsman pro příště nebyl byrokratem. „Chceme, aby školský ombudsman byl vrbou pro učitele, rodiče i děti. Aby byl přítomen na školách, aby komunikoval se všemi aktéry,“ popsala své představy s tím, že by měl naopak působit převážně v terénu a vytvářet obecná doporučení pro ministerstvo školství.

Hrzala terénní práce láká

Dvaašedesátiletého Hrzala oslovila právě díky jeho působení v čele ankety Zlatý Ámos, v níž se třiadvacet let vybírá nejoblíbenější učitel v Česku. Pedagogy do ankety přihlašují jejich žáci. Pro Valachovou tato anketa reflektuje přístup, který by měl ve školách převažovat. Hrzal, který bude mít stejně jako jeho předchůdce poloviční úvazek, plánuje v řízení ankety Zlatý Ámos pokračovat. „To je vlastně volnočasová aktivita, která mě neživí,“ poznamenal.

Slávek Hrzal s finalisty ankety Zlatý Ámos v roce 2003
Zdroj: ČTK
Autor: René Volfík
 

K přijetí nabídky na funkci školského ombudsmana ho přilákala právě vidina práce v terénu. „Nerad bych byl jen předavatelem nějakých stížností. Myslím, že vyřizování stížností není jediná oblast, jak práva chránit,“ řekl. Konkrétní plány, jaké školy navštíví, zatím nemá.

Ústřední témata, kterými se bude školský ombudsman zabývat, se budou měnit. Šikana a bezpečné prostředí na školách obecně se dostaly do centra pozornosti poté, co v únoru vyšla najevo kauza šikanované učitelky pražské střední průmyslové školy Na Třebešíně. Ministerstvo školství od té doby aktualizovalo doporučení, která se vytváření zdravých vztahů ve školách týkají.