Vlaky z Prahy do Budějovic zrychlí, do Lince dojedou za 4 hodiny

Mezi Prahou a Českými Budějovicemi začnou jezdit expresní vlaky, které trasu mezi oběma městy zvládnou za dvě hodiny. Pokračovat budou ještě do rakouského Lince, k tomu budou potřeba další dvě hodiny.

Rychlík do Prahy v Linci

Zdroj: ČT24 Autor: Milan Dolejší

Zavedení expresních spojů z Prahy do Českých Budějovic a Lince schválila vláda. Bylo to nutné proto, že čtyři páry expresů pojedou navíc, mezi Prahou a Budějovicemi by zároveň měly zůstat všechny současné rychlíky. Stát proto zaplatí Českým drahám napřesrok o 85 milionů korun více.

V současnosti jezdí mezi Prahou a jihočeským krajským městem rychlíky jednou za hodinu až dvě, jejich cestovní doba se blíží dvěma a půl hodinám. Na cestě zastavují v pěti dalších městech od Benešova po Veselí nad Lužnicí. Expresy by měly zastavovat pouze v Táboře.

Tři ze současných rychlíků jedou z Budějovic dále do Lince, ale v Rakousku zastavují ve všech zastávkách. I proto jim trvá cesta z Prahy do hlavního města Horního Rakouska bezmála pět hodin. Novým expresům budou stačit čtyři.

„Je to dobrá zpráva pro všechny cestující. Investice, které jsme dali do modernizace, tak mají svůj reálný výsledek. A jsem rád, že se podařilo prodloužit dotace na provoz této linky,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

 

Z dříve již zveřejněných návrhů jízdních řádů vyplývá, že by linecké expresy neměly v Českých Budějovicích vyměňovat lokomotivu. To je zatím nutné, protože se na cestě střídají tři napájecí soustavy. České dráhy i Rakouské spolkové dráhy sice mají vícesystémové lokomotivy, které mohou zvládnout celou trasu, ke slovu se ale dostanou až napřesrok.

Nicméně ani se zkrácenou jízdní dobou nebudou linecké expresy konkurovat automobilům. Těm stačí při dobré průjezdnosti silnic zhruba tři hodiny.  Na druhé straně budou vlaky nyní mít srovnatelnou jízdní dobu s autobusy.

Přímé rychlíky z Prahy do Lince jezdí od roku 1990 nepřetržitě s výjimkou roku 2001, kdy bylo nutné přestupovat v Summerau. V 90. letech tudy jezdil i noční vlak do Benátek (později do Rimini), později expres Praha–Lublaň a rychlík s přímými vozy do Curychu či Záhřebu. Současný model s velmi vysokým počtem zastávek v rakouském úseku funguje od prosince 2012.