Pendolino by mohlo jet až do Norimberku. Němci chtějí zmodernizovat sasko-franskou trať

Německo chce elektrifikovat zbývající část sasko-franské železniční magistrály, která spojuje Drážďany s Norimberkem. Součástí modernizace, která má zrychlit vlakové spoje, bude i odbočka na Cheb. Český koridor do Chebu je už elektrifikovaný, a po úpravách zbývajícího úseku k hranici se tak otevírá cesta k přímému železničnímu spojení Prahy s Norimberkem.

Přímé železniční spojení Prahy a Norimberku neexistuje od roku 2012. Pasažéři mohou využít jižní cestu přes Domažlice, s přestupem ve Schwandorfu, nebo severní trasu s přestupem v Chebu. Časově úspornější – a nejčastěji využívaný – je tak alternativní, přímý autobusový spoj provozovaný přímo společností Deutsche Bahn.

V budoucnu by se ale Češi mohli do Norimberku znovu dostat bez přestupů i vlakem směřujícím přes Plzeň a Cheb, čili po trase, která českou metropoli s Norimberkem spojovala už za socialismu. Spolková republika totiž do svého dlouhodobého plánu rozvoje dopravních cest zahrnula elektrifikaci zbývající poloviny své sasko-franské páteřní trati, a to včetně odbočky do Čech přes příhraniční město Marktredwitz.

Česku stačí modernizovat kilometr tratě

Práce na modernizaci za 850 milionů eur potrvají několik let, protože jde o náročný terén a na trase bude potřeba zvětšit dva tunely. Česko je naopak na připojení k německé síti připravené, elektrifikovat zbývá poslední kilometr mezi Chebem a Bavorskem.

Podle Správy železniční a dopravní cesty se zde troleje bez větších problémů doplní ve chvíli, kdy se německá modernizace přiblíží české hranici. „Samotná realizace od zahájení stavby potrvá přibližně tři roky,“ uvádí mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Elektrifikace železnice mezi Bavorskem a Chebskem umožní soupravám rychlejší pohyb (až 160 km/h), velký přínos se očekává zejména u nákladní dopravy. Podle českých dopravců pak není vyloučeno ani obnovení dálkových mezinárodních spojů, včetně prodloužení trasy Pendolina z Chebu až do Norimberku. 

„Otevírá to možnost tradičního přímého spojení z Prahy přes Plzeň, Cheb a Marktredwitz do Norimberka,“ říká ředitel regionálního obchodního centra Českých drah Vladimír Omelka.

Video Události v regionech (Praha)
video

Reportáž: Pendolino do Norimberku? Možné to je, Němci zmodernizují trať

Norimberk místo Mnichova

Česká strana o moderní železniční spojení s Německem usiluje dlouhodobě a Praha si ho vytýčila jako jedno z horkých témat svých bilaterálních vztahů s Berlínem (a potažmo i s Mnichovem).

Když předseda vlády Bohuslav Sobotka navštívil v březnu bavorskou metropoli a jednal s tamním premiérem Horstem Seehoferem, apeloval na efektivnější spojení mezi oběma zeměmi; uvedl, že Česko hodlá do roku 2025 modernizovat trať z Plzně do České Kubice na státní hranici – a očekává, že svůj úsek trati z Brodu nad Lesy (Furth im Wald) do Mnichova, včetně odbočky na Norimberk, zkvalitní i Bavorsko.

Železnice mezi Prahou a Mnichovem je v přeshraničním úseku jednokolejná a není elektrifikovaná, stejně jako vnitroněmecký tah z Norimberku do Podkrušnohoří. Zastaralost omezuje možnosti jejího využívání a prodlužuje jízdní dobu.

Seehofer přislíbil, že se zasadí o zařazení tohoto dopravního spojení do německého spolkového plánu; centrální německé úřady ale podle pozdějšího vyjádření plzeňského hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grünera pochybovaly nad tím, že by bavorsko-chodské spojení bylo dostatečně využívané. Nyní dali Němci elektrickému spojení přes Plzeň-Cheb-Norimberk přednost před současným spojením Plzeň-Domažlice-Mnichov. 

Hlavní železniční spojení s Německem
Zdroj: ČT24

Rychle do Berlína

Česko usiluje i o lepší propojení v severním směru. Železnice mezi Prahou a Berlínem byla tématem také Sobotkovy debaty s německou kancléřkou Angelou Merkelovou při její čtvrteční návštěvě.

„Rádi bychom mezi Prahou a Berlínem vybudovali rychlé železniční spojení a potřebujeme, aby ho Němci zahrnuli do svých strategických dokumentů,“ prohlásil premiér v ČT24. „Ty se vytvářejí v letošním roce, takže teď je (časové) okno, kdy můžeme dosáhnout rozhodnutí, které na desítky let ovlivní, jestli přes Českou republiku povede rychlá železnice.“