Perseidy jsou kosmické smetí, kometa se znovu přiblíží k Zemi v roce 2126, tvrdí Šifner

V noci ze čtvrtka na pátek a z pátku na sobotu mohou pozorovatelné spatřit na nebi takzvané Perseidy. Zástupce ředitele Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy Jan Šifner však v rozhovoru ve Studiu ČT24 upozornil, že nejde o padající hvězdy, jak se někdy uvádí. Kometa, která za sebou Perseidy zanechává, se podle něj znovu přiblíží k Zemi až v roce 2126. Perseidy lze sledovat živě na stránkách americké NASA nebo na stránkách space.com.

Souhvězdí Persea v Orlických horách
Zdroj: ČTK

Co jsou Perseidy a jak vznikají?

Nejsou to padající hvězdy, jak se často uvádí. Je to kosmické smetí, které po sobě zanechává kometa. Jde vlastně o úlomky, které odpadávají z jejího jádra. Není to tedy prach, prach a plyn vytváří ohon, ale Perseidy jsou kousíčky hmoty. Když se Země zkříží s dráhou těchto úlomků, tak se dostanou do atmosféry, kde shoří a zanechají za sebou světelnou stopu.

VIDEO: Space.com nabízí záběry ze čtvrteční noci a připravuje přenos v noci z pátku na sobotu:

Kdy a kde je nejlepší Perseidy sledovat?

Nedá se říct přesně hodina a minuta, ale je to ve druhé polovině noci. Až zapadne měsíc, což by mělo být relativně brzy, tak se nad obzorem objeví souhvězdí Pegas a od něj na východ je viditelné souhvězdí Persea, ze kterého vylétává proud meteoritů. Z tohoto místa se budou rozprskávat po celé obloze.

Souhvězdí Persea najdete poblíž Velkého vozu a Kasiopeji

Zdroj: space.com

Jde o jediný pozorovatelný meteorický roj?

Pozorovatelných meteorických rojů je během roku nejméně patnáct. Některé jsou viditelné lépe, jiné hůře. Perseidy jsou ale takový šlágr, je to tak zpropagované, že se prostě každý musí podívat.

Video Události