Mladí umírají na silnici stále častěji, pomohou řidičáky na zkoušku?

Praha - Pěti lidem z deseti, kteří o víkendu zemřeli při tragických dopravních nehodách, ještě nebylo ani 25 let. Podle dopravních odborníků jde o rizikovou skupinu, která přeceňuje své schopnosti a čím dál častěji stojí za řadou zbytečných nehod. Ministerstvo dopravy proto chystá změnu v získávání řidičáku. Od roku 2013 by ho mladí řidiči dostávali na zkušební dobu jednoho roku.

Podle ředitele BESIPu Romana Budského ztratí řada mladých řidičů rychle ostych a mnohdy pak kopírují své zkušenější vzory. „Bohužel na to však ještě zatím nemají,“ podotkl. Ročně tak zaviní mladí řidiči od 18 do 24 let zhruba 10 tisíc nehod, při kterých zemře kolem 120 lidí. Už léta se proto mluví o řidičáku na zkoušku.

Ministerstvo dopravy nyní konečně přišlo s jasnou vizí. Autoškola by měla být rozdělena do tří fází, které budou vždy ukončené zkouškou. První test se zaměří na zákony, pravidla bezpečné jízdy a první pomoc. Teprve poté se žák dostane k prvním jízdám, ale na cvičišti. „Zjišťujeme, že žadatel jde na první hodinu výcviku, nikdy neseděl na trenažéru a jde rovnou do provozu. My chceme tímto zajistit, aby provozovatel měl žadatele, který ovládá vozidlo,“ řekl ČT Karel Bezděkovský z odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy.

Až po úspěšném testu na cvičišti se má budoucí řidič dostat do ostrého provozu. Vše končí závěrečnou zkouškou. Řidičák na zkoušku by platil jeden rok. Pokud by do té doby řidič nasbíral osm bodů, pak by o něj na rok přišel a musel by znovu na přezkoušení do autoškoly. Pak by mu znovu běžela zkušební doba jednoho roku. Pokud i během této doby řidič nasbírá předem daný počet bodů, o řidičák přijde. Nový by pak mohl dostat až po absolvování psychologických vyšetření. 

Reportáž Richarda Samka (zdroj: ČT24)
Vydáno pod