Ministerstvo chce zvýšit minimální mzdu řidičů autobusů až o pět tisíc

Minimální mzda řidičů linkových autobusů v regionech by se mohla zvednout až o 5600 korun. Navrhuje to alespoň ministerstvo práce. Jeho zástupci kvůli tomu ve středu jednali se zaměstnavateli i odbory. Dohoda ale zatím nepadla. Odbory požadují, aby minimální hodinová mzda řidičů byla 130 korun. Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák to ale označil za nereálné. Znovu se všichni sejdou 26. srpna.

Video Zprávy v 16
video

Více peněz pro řidiče? Je to možné!

Odborům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravní obslužnost na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími náklady, tedy i mzdami pro řidiče. Odboráři proto navrhovali, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek.

Ministerstvo proto navrhlo komplex opatření, který zahrnuje především přeřazení platových tarifů řidičů do vyšší třídy, vyšší odměny za čekání mezi jednotlivými spoji nebo možnost uzavření vyšší kolektivní smlouvy. Podle náměstka Roberta Baxy by navržená opatření mohla znamenat, že by se minimální mzda řidičů zvedla o 4600 až 5600 korun. „Velmi se to přibližuje částce, kterou požadovaly odbory,“ řekl po jednání.

Dopravní odbory požadují, aby minimální hodinová mzda řidičů činila 130 korun. Hanák to ale na schůzce odmítl. Mzdy řidičů se podle něj pohybují mezi 17 000 a 26 000 korun. Průměrné mzdě, která je pro tuto profesi až 23 000 korun, podle Hanáka odpovídá hodinová mzda 100 až 110 korun. „Představa, že by to bylo 130 korun, to řada firem není schopná zabezpečit,“ upozornil. 

Odbory: Kvůli nízkým platům chybí až 6000 řidičů 

Za nereálné označil Hanák i možné uzavření vyšší kolektivní smlouvy. Podle něj jsou problémy často s menšími dopravci, kteří nejsou členy svazu. Návrhy ministerstva chce nyní probrat s hlavními dopravci a na další jednání přijde svaz s vlastním návrhem. Bude také žádat, aby na příští schůzce byl zástupce krajů, protože linkovou dopravu financují.

Kvůli nízkým platům už dříve odbory pohrozily stávkou. „Myslím, že nenastaly důvody, aby se nekonala,“ uvedl šéf dopravních odborů Luboš Pomajbík. Návrhy ministerstva nyní odbory chtějí probrat s předsednictvem odborového svazu. Podle Pomajbíka si musí propočítat, jak se navržená opatření do odměňování řidičů promítnou. 

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 tisíc řidičů. Kvůli nízkým platům je ale kvalitních šoférů nedostatek, podle Pomajbíka jich chybí asi 6000.