Na přehradách vznikají bezpečné zóny pro plavce. Vymezí je bóje

Motorových člunů a vodních skútrů se obávají plavci na řadě míst. Loni se zmírnily předpisy a plavidla mohou tam, kam dříve měla zákaz. Jenže přibývá konfliktů a už došlo i k tragické nehodě. Povodí Vltavy proto tento týden začalo na přehradách vyznačovat bójemi bezpečné zóny pro plavce. Ne všichni však bóje považují za dostatečné a chtějí přísnější nastavení pravidel. 

Pokládání bójí na Slapech
Zdroj: ČT24

Povodí Vltavy začalo bóje pokládat na Slapech a Orlíku. Právě na Orlické přehradě se stala začátkem prázdnin tragická nehoda. Po střetu skútru a pramice zemřela dívka.

Do čtrnácti dní by mělo být označeno 16 nejužívanějších míst. Konkrétní plochy vytipovali starostové okolních obcí se Státní plavební správou. Půjde o prostor, kam nesmí plavidla se spalovacím motorem nebo vlastním strojním pohonem. 

Místa, kde budou bóje usazeny (1)
Zdroj: ČT24

 Na Orlíku by mělo být označeno osm míst: první bóje začali technici usazovat v okolí kempu Bor a Trhovky. Další přijde na řadu Podskalí, Radava nebo Velký Vír. Na Slapech to zase bude třeba Rabyně, Stará a Nová Živohošť nebo Smilovice.

Místa, kde budou usazeny bóje (1)
Zdroj: ČT24

Jenže motorových člunů a vodních skútrů se obávají lidé i na řadě míst, kde se bóje neplánují. To je třeba případ kempu Cholín na Slapech, kde bývá největší provoz o víkendech a podle rekreantů často jezdí skútry i pouhých 10 metrů od břehu. Petr Závada ze Spolku pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera proto požaduje jiné nastavení pravidel. Bójky podle něho dalším tragédiím nezabrání.

„Úsek vyznačený bójemi bude 50 metrů od břehu. Délka bude různá od 150 metrů.“

Hugo Roldán

mluvčí Povodí Vltavy

S položením bójí se změní také pravidla pro rychlost. Dosud musely lodě plout pomalu do vzdálenosti 50 metrů od břehu. Nyní budou muset maximálně desetikilometrovou rychlost dodržovat ještě za bójkami. To podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové bude znamenat, že bude větší úsek vodní cesty v regulovaném rychlostním režimu.  

Vyhrazená místa ve vodě budou mít rovněž skútry. Nebudou v nich muset dodržovat rychlost, ani některé další předpisy. Jako první přijde na řadu již v pondělí Orlická přehrada. 

Brněnská přehrada má úplný zákaz

Jednodušší situaci mají na Brněnské přehradě. Sem ani po změnách nemohou lodě se spalovacím motorem. Brno si totiž v květnu schválilo vlastní vyhlášku: od května do září je zakázaná plavba lodím se spalovacími motory o výkonu do deseti kilowatt. Jsou to menší čluny, které plují s ponorem do 12 kilometrů za hodinu, například rybářské pramice, nafukovací či skládací čluny, uvedla agentura ČTK. Provoz lodí se silnějšími motory, například skútrů, pak reguluje zákon. 

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Kamaryt

Dříve měla motorová plavidla zákaz také na nádrži Žermanice na Frýdecko-Místecku, to už ale neplatí. Proto jsou někteří rekreanti u nádrže nespokojení. Naopak pro majitele kempů jsou motorové čluny další atrakcí, kterou mohou nabízet. A přivádějí jim nové zákazníky.

Státní plavební správa hodlá až na konci plavební sezony vyhodnotit – podle počtu plavebních nehod a přestupků – zda uvažovat o případných dalších bezpečnostních opatřeních.