Zakázat na dálnicích předjíždění pro kamiony? Chovancův nápad Ťok odmítá

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) oživuje návrh na zákaz předjíždění pro kamiony na českých dálnicích. Podobné změny už dříve navrhovala ODS. Přetíženým kamionům může předjíždění trvat i několik minut, takže tím zablokují všechny pruhy. Nesprávné předjíždění často stojí také za kolizemi. Zastáncem omezení ale není ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Bojí se například možného zvyšování napětí u řidičů kamionů. Doprava byla tématem Devadesátky. Na otázky odpovídal generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Video 90’ ČT24 - Na silnici o prázdninách
video

90' ČT24 na téma dopravní situace v létě i o návrhu na zákaz předjíždění pro kamiony

Cestování po českých dálnicích mohou zkomplikovat kolony. V letních měsících k nim přispívají opravy dálnic, potíže ale mohou přinést i kamiony, které od začátku roku zavinily 167 nehod. Nejčastější chybou jejich řidičů je nedostatek pozornosti k řízení či nedodržování bezpečné vzdálenosti. Potíž ale dělá i nesprávné předjíždění, při němž dovedou na několik minut zablokovat všechny pruhy nebo způsobit nehodu.

Ministr vnitra Milan Chovanec teď přišel s návrhem, jak problémům předejít. Zjišťuje, jestli by nebylo možné uplatnit stejný přístup jako na Slovensku, což by znamenalo absolutní zákaz předjíždění kamionů na dálnicích. „Chceme o tom ještě jednat, je to jedna z cest, jak dálnice trochu zprůjezdnit,“ poznamenal Chovanec.

Podobné změny už dříve navrhovala ODS. Spolu se zákazem by ale mělo přijít i rozšíření dálnic na tři pruhy. „Pokud těch úseků bude dostatečné množství, budou co šest nebo osm kilometrů, pak můžeme zákaz kamionů uplatnit po celé délce dálnice,“ poznamenal Zbyněk Stanjura (ODS).

Martin Kupka, místopředseda ODS

Martin Kupka

místopředseda ODS

„Tam, kde v současné době tři pruhy jsou, je čas na to, aby se třetí a nejrychlejší pruh opravdu vymezil pro osobní dopravu, aby rychle jedoucí vozy nezdržovaly kamiony.“

Martin Kupka

místopředseda ODS

Druhá pravicová strana TOP 09 ale vidí řešení spíš v tom, že by se předjíždění omezilo jen na určitých úsecích nebo se využilo dynamické značení prostřednictvím světelných tabulí.

K Chovancovu nápadu se pozitivně nestaví šéf dopravního resortu Dan Ťok (za ANO).„Radikální řešení do dopravy úplně nepatří. Už dnes máme značku zákaz předjíždění kamionů a na zhruba třiceti procentech dálnice je osazena,“ upozornil.

Otázkou by podle něj bylo, jestli by plošný zákaz nezvyšoval napětí mezi řidiči kamionů. Dává za příklad situaci, kdy řidič kamionu vjede na dálnici, má nějakou poruchu a pojede zhruba šedesát kilometrů v hodině, protože víc mu to nepůjde. Ostatní řidiči ho nebudou moct předjet, i když by mohli jet rychleji. „Myslím, že bychom vyvolali horší situace než v dnešní době, kdy musíme nějaké minuty čekat, než se dva kamiony předjedou,“ dodal Ťok.

„Je potřeba rozlišovat, jestli se jedná o plošný zákaz předjíždění, nebo řešení, které reaguje na konkrétní dopravní situaci či konkrétní místo dálniční sítě. Tam je regulace formou značek nebo proměnných značek určitě v pořádku, ale plošný zákaz je něco úplně jiného.“

Vojtěch Hromíř

generální tajemník ČESMAD Bohemia

Podporu Chovanec nemá ani u sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. „Plošný zákaz je řešení, ke kterému sahají politici tehdy, když nedokážou vyřešit prapodstatu, což je nedostatečná dálniční síť,“ upozornil generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Doplnil, že myšlenka omezit kamiony při předjíždění se vrací v pravidelných intervalech.

Úsekovým měřením proti příliš rychlým řidičům

Dopravu může zkomplikovat také překračování povolené rychlosti. Nehoda v zúženém úseku dálnice znamená pro řidiče zdržení i na hodiny. Podle policie je za srážkou většinou právě překročení povolené osmdesátikilometrové rychlosti. Ministerstvo dopravy proto přišlo s tím, že se na všechny opravované úseky dálnice D1 namontují kamery s úsekovým měřením rychlosti a automatickým systémem na rozesílání pokut.

Zatím ale kamery fungují jen na úseku mezi 178. a 182. kilometrem. Podle Českého rozhlasu se přitom ukazuje, že na řidiče hrozba pokutami funguje. Ještě loni v září zde během týdne při pokusném měření překročilo rychlost 34 tisíc řidičů. Letos v červnu a červenci jich zatím radary přistihly jen asi 14 tisíc. Dopis s oznámením o porušení předpisů dostanou maximálně do měsíce.

Kamery si pochvaluje policie i ministerstvo. Letos se měly objevit i v dalších opravovaných úsecích, nakonec ale zřejmě přibude jen jeden. Zatím se ale ani neví, který to bude.

Podle mluvčího resortu Tomáše Neřolda je totiž instalaci potřeba přizpůsobit stavebním pracím. „Měřit se bude jen v dlouhodobých uzavírkách,“ doplnil. Radary se tak podle Českého rozhlasu objeví pouze tam, kde budou silničáři pracovat řádově více než půl roku.