Nový systém měření emisí začne platit po prázdninách

Ministerstvo dopravy sice znovu odložilo platnost nového systému měření emisí o dva měsíce, podzimní termín by ale měl být už definitivní. Technici nicméně upozorňují na problémy, v krajním případě podle nich kontrolou nemusí projít i osm procent aut.

Video Události
video

Události: Nový systém měření emisí má začít platit po prázdninách

Měření emisí by se mělo letos zásadně změnit. Většinu testů si bude provádět samo auto a technici se napojí jen na výfuk a řídicí jednotku.

Potíž je ale s tím, že ministerstvo dopravy start systému opakovaně odložilo. Nejdřív v zimě a teď na konci června. Současně s tím se mění i způsob, kterým se emise mají měřit. Výrobci s tím mají problém. „Dodnes neví, co budou měřit, až výrobci zařízení dodají,“ uvedl předseda Profesní komory STK Michal Cuc.

Nejdříve byly problémy s tím, jak se opravují závady. Servisy totiž často promažou paměť, jenže tím pádem zničí i data pro měření emisí. Než se znovu vytvoří, je potřeba najet i stovky kilometrů.

Potíže s modernějšími systémy

Ministerstvo proto metodiku upravilo, jenže problémy úplně nevymizely, a to paradoxně u nových motorů. „Emisní kontrolou nemusí projít pět, možná deset procent aut, která mají modernější systémy, které nejsou kompatibilní,“ podotknul ředitel Asociace emisních techniků a opravářů Libor Fleischhans.

„Je to definitivní termín. Chtěli jsme, aby bylo dost času pro firmy na pořízení softwaru.“

Tomáš Neřold

mluvčí ministerstva dopravy

Přesto ale ministerstvo nechce zavedení nového systému dál odkládat, takže poprázdninový termín má být definitivní. Podle úředníků si nový systém i s problémovými auty poradí a najde pro ně řešení. Emisní technici se ale obávají, že případné chyby výrobců dopadnou jenom na řidiče.