Vláda kývla na Ťokův plán prodloužit smlouvu na mýto. Opozice mluví o selhání

Vláda schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Firma za tu dobu získá bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun. Nyní tedy mohou začít vyjednávání o detailech. 

Pravicová opozice tvrdí, že prodloužení smlouvy je selhání, za které by ministr dopravy Dan Ťok (ANO) měl rezignovat. Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu jeho strana právně napadne.

„Můžeme včas zahájit intenzivní jednání s dnešním dodavatelem mýta s cílem dosáhnout toho, abychom zejména mohli vysoutěžit velkou novou otevřenou zakázku,“ shrnul ministr dopravy Ťok. Nyní platná smlouva s Kapschem vyprší na konci roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném tendru.

Video Události
video

Ťok v Událostech ČT: Dneškem jsme zajistili výběr mýta od 1. 1. 2017

 

Vláda schválila materiál k zajištění provozu elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, odůvodnění zakázky zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí.

„Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně,“ uvedl Ťok.

Sobotka: Tendr by měl být nejpozději 2017

Premiér Bohuslav Sobotka zopakoval, že je potřeba postupovat zákonnou cestou a zajistit výběr mýta i po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. „Pro vládu je důležité, aby paralelně s tím řešením ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem bylo rozběhnuto výběrové řízení, které by mělo být technologicky neutrální a mělo by být vypsáno nejpozději v polovině 2017,“ řekl Sobotka.

Kabinet podle něj akceptoval doporučení na řešení situace, které ministerstvo dopravy předložilo. „Ministr dopravy je člen vlády, který je odpovědný za tuto oblast. Přišel s návrhem, který podložil odbornými posudky, a vláda se tedy přiklonila k tomu řešení,“ doplnil Sobotka. Ťoka zároveň požádal, aby do konce července ministry informoval o tom, jak příprava tendru postupuje.

Měl by rezignovat, zní z ODS

„Pokud ministr Ťok hovoří o tom, že už nebylo jiné alternativy a vláda už takto jednat musela, přiznává jen jedno ze svých největších pochybení. Podle mého přesvědčení je to důvod, aby ministr dopravy rezignoval,“ reagoval na krok vlády místopředseda opoziční ODS Martin Kupka.

Video Události, komentáře
video

Události, komentáře: Mýto bude dál vybírat Kapsch

Události, komentáře: Mýto bude dál vybírat Kapsch

Laudát (TOP 09): Vláda zvolila to nejhorší možné řešení

Martin Kupka z ODS: Po prodloužení smlouvy s Kapschem by měl Ťok rezignovat

Expert ODS Skopeček: Ministr nebyl schopen za tři roky připravit soutěž

Ministr dopravy Dan Ťok si nedávno stěžoval, že smlouva s firmou Kapsch, je velmi svazující a dává firmě velmi výhodné podmínky. Premiér Bohuslav Sobotka v roce 2010 v narážce na dodatek přijatý pravicovou vládou komentoval smlouvu tak, že někdejší ministři Gustav Slamečka, Miroslav Kalousek, expremiér Mirek Topolánek a poslanec Vojtěch Filip by na veřejnosti měli vystupovat pouze s viditelnou visačkou firmy Kapsch.

Kupka však považuje za podstatné, že smlouva platí od roku 2006, kdy se na vládě podílela ČSSD a KDU-ČSL. Přiznává samozřejmě existenci dodatku, ale zdůrazňuje, že současná vláda si sama dala za cíl spustit výběrové řízení.

„Teď se ocitáme v situaci, kdy třeba napadení u ÚOHS může celou nynější prodlouženou smlouvu shodit ze stolu a budeme v situaci, kdy český stát nebude schopen vybírat mýto,“ uvedl místopředseda ODS.

„Velké manažerské selhání ministra dopravy Ťoka přinutilo vládu přistoupit na právně velmi riskantní řešení výběru elektronického mýtného. Pokud konkurenční firmy podají protest na antimonopolní úřad nebo podnět na policii a soudy, je vybírání mýta v České republice od příštího ledna stále v ohrožení. Přijde mi zvláštní a chtěl bych vědět, jaké argumenty přinutily ministryni Šlechtovou k tomu, že její resort změnil negativní stanovisko z minulého týdne.“

František Laudát

poslanec TOP 09

SkyToll rozhodnutí napadne

Ťok s variantou, že se najde někdo, kdo bude chtít nechat postup ministerstva prověřit Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, počítá. Už dříve to avizoval například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, která má o provoz českého mýta zájem. Firma už na rozhodnutí vlády zareagovala tím, že se proti rozhodnutí vlády bude bránit zákonnými prostředky.

„SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním,“ uvedl mluvčí firmy Anton Bódis.

Ťok je ale přesvědčen, že ministerstvo postupovalo podle zákona. Smlouva s Kapschem by podle ministra mohla být připravena koncem prázdnin nebo začátkem září.

Podle předsedy STAN Gazdíka prověří nejvhodnější způsob právního postupu proti smlouvě právníci. „Přichází v úvahu podnět na státní zastupitelství nebo trestní oznámení na neznámého pachatele,“ jmenoval některé z možných způsobů. Vláda podle něj darovala firmě Kapsch šest miliard.

  • Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.