Dodávka místo náklaďáku má pro dopravce výhody, policie ale zároveň varuje

Na silnicích přibývá aut, která jsou podle dokladů osobní, ve skutečnosti ale slouží jako nákladní. Nesvázaná regulemi tak můžou jezdit rychleji a bez přestávek. Policie v tom vidí riziko. Řidiči jsou často placení podle ujetých kilometrů a mnozí proto únavu přecházejí.

Video Události
video

Události: Dodávka má pro dopravce výhody, policie ale zároveň varuje

Za volant dodávek, které spadají do kategorie aut do 3,5 tuny, může kdokoli s běžným řidičákem. Jediné omezení je, že naložit smí jen okolo jedné tuny. Policisté dodávky váží jen namátkově – z těch, které zkontrolují, je ale asi 60 procent přetížených.

„Tady je veliké riziko hlavně vzhledem k jízdním vlastnostem vozidla. Vozidlo sice nepřekračuje absolutní limity pro zatížení komunikace, ale tím, že překračuje hmotnost vozidla, tak neodpovídají jízdní vlastnosti,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Pro řidiče dodávek neplatí povinné přestávky

Dodávky navíc mohou na rozdíl od klasických náklaďáků jezdit stejně rychle jako osobní auta a bez povinných přestávek. Inzerátů na řidiče dodávek je řada. Redaktoři ČT se snažili některé dopravce kontaktovat, aby mohli ukázat pracovní podmínky řidičů, ale buď nereagovali, nebo odmítli.

Mobilní váha pro vážení nákladních aut
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek
 

„Kolikrát řídí i přes čas toho, co můžou, a potom můžou být velkým rizikem, protože můžou za volantem usnout, jsou nepozorní a podobně,“ uvedl vedoucí Besipu Martin Farář.

„Vezměte si, kolik speciálních akcí je na nákladní vozidla a dodávek si prakticky nikdo nevšímá. Z tohoto hlediska by dohled mohl být přísnější,“ uvedl Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Evropská komise už řešila návrh na snížení rychlosti dodávek na 110 kilometrů za hodinu i na zavedení evidence pracovní doby. Oboje zatím bezvýsledně. Žádnou větší změnu nechystají ani čeští politici.