Chci vládu přesvědčit, že můj plán na mýtné je v pořádku, tvrdí Ťok

S návrhem ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) prodloužit na další tři roky smlouvu se společností Kapsch, která v současnosti provozuje mýtný systém, musí vyslovit souhlas ministerstvo pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO), aby bylo možné o něm hlasovat ve vládě. Po jednání koaliční rady to řekl poslanec a expert ČSSD na dopravu Jan Birke. Ťok ale považuje svůj návrh za hlasovatelný a zákonný. Chce vládě předložit dostatek podkladů.

Stávající smlouva se společností Kapsch koncem roku vyprší a ministerstvo dopravy novou soutěž vypsat nestíhá. Šéf resortu Dan Ťok (ANO) proto navrhuje o tři roky kontrakt prodloužit. To měla ve čtvrtek projednat i celá vláda, budoucnost mýtného systému ale odložila až na příští zasedání, které proběhne 11. července.

Pracovní skupina MMR už jednou prodloužení smlouvy nedoporučila

Birke prohlásil, že k tomu, aby se z Ťokova návrhu stala „průchozí varianta“, musí mít od ministerstva pro místní rozvoj pozitivní stanovisko. Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při tomto ministerstvu už ale přijetí návrhu nedoporučila.

Video Události, komentáře
video

Ťok v Událostech, komentářích: Nová neutrální soutěž na mýto prostě vypsat nešla

Ťok v Událostech, komentářích: Nová neutrální soutěž na mýto prostě vypsat nešla

Poslanec Birke: Ťokův plán by mělo schválit MMR

 

Druhou variantou podle Birkeho je, že vláda v pondělí vezme Ťokův postup pouze na vědomí s tím, že záležitost je plně v kompetenci ministra dopravy. V úvahu pak přichází i zavedení papírových kuponů pro výběr mýta, v takovém případě ale lze očekávat ztráty na výběru přibližně ve výši 40 procent, uvedl Birke. Další možností je přijmout speciální zákon, podle kterého by mýto nevybíral Kapsch, ale stát, dodal poslanec.

ČSSD a lidovci Ťokovu plánu příliš nedůvěřují

ČSSD se obává, že když se situace nevyřeší, mýtné se nebude vybírat vůbec. Stát by tak ročně přišel o zhruba deset miliard korun. Podle sociálních demokratů by měl proto Ťok najít krizové řešení pro případ, že se smlouvu nepodaří prodloužit. 

Proti plánu resortu dopravy už v pondělí ostře vystoupil ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). „Máme právně vadný materiál, který se ministerstvo snaží protlačit silou na vládě,“ upozornil. Situace podle něj připomíná počínání Prahy při snaze prodloužit smlouvu s provozovatelem Opencard, kdy postup odmítl antimonopolní úřad i Nejvyšší správní soud.

Kritika se ozývá i od lidovců, kteří většinou do sporů mezi ČSSD a hnutím ANO nezasahují. „Ministerstvo dopravy přichází s řešeními, která jsou pro nás velmi obtížně akceptovatelná,“ řekl předseda lidovců Pavel Bělobrádek.

Desetiletá smlouva na provozovatele mýtného systému vyprší na konci roku. Prodloužit smlouvu se společností Kapsch považuje Ťok za jediné funkční řešení. Výběr mýta totiž představuje pro státní kasu roční příjem zhruba osm miliard korun.

Hledat nyní nového majitele prostřednictvím veřejné soutěže podle ministra ale není možné, protože by se řádný tendr nestihl. „Zdědili jsme zbabraný právní rámec mýta, kde nemůžeme postupovat jinak, než postupujeme,“ hájí se. Výběr nového dodavatele v otevřené soutěži je nicméně pro ministerstvo dál prioritou.  

Ťok: Zpoždění způsobily špatné smlouvy 

Už dříve ale Ťok řekl, že zpoždění způsobily špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit. Ministerstvu to potvrdily i posudky, které si nechalo vypracovat. 

Ministerstvo dopravy dokonce kvůli dodatkům ke smlouvě se společností Kapsch podalo v únoru trestní oznámení. Dodatky vznikly během působení bývalých ministrů dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) a Aleše Řebíčka (ODS). Podle ministerstva se navíc smlouvami s Kapschem začala policie zabývat ještě předtím, než úřad trestní oznámení podal.

Prodloužení smlouvy ale nedoporučují schválit ani vládní pracovní skupiny pro veřejné zakázky a informační technologie. Argumentují tím, že ministerstvo si za zpoždění může samo. Rizika vidí i opozice. Podle předsedy poslaneckého klubu TOP 09 Františka Laudáta hrozí, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jednostranné přímé zadání zruší.

Zájem o tříletý provoz systému za šest miliard mělo navíc více firem. Firma SkyToll, která vybírá mýtné na Slovensku, už dříve prohlásila, že pokud ministerstvo dopravy prodlouží smlouvu se společností Kapsch, tak se s žalobou obrátí na soud.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy.

  • Koaliční rada se také zabývala koaliční smlouvou, která bude po jednání nově obsahovat třídenní lhůtu pro svolání rady či jednání předsedů stran.