S prázdninami začíná i vrchol sezony dopravních uzavírek

Prázdniny začínají! Stačí jenom nastoupit do auta a jet. Jenomže prázdniny nejsou jenom časem volna a dovolených, ale také dobou, kdy přichází nejvíce dopravních omezení. I když letos nenastala taková smršť uzavírek jako loni, i tak je třeba očekávat zdržení prakticky ve všech směrech.

Video Události
video

TÉMA UDÁLOSTÍ: Vysvědčení jsou rozdána, lidé odjíždějí na prázdniny

Nejdůležitější vnitrostátní silniční spojnice, tj. dálnice D1, je již léta poznamenána probíhající modernizací v úseku od Mirošovic po okraj Brna. Letos o prázdninách probíhají práce na pěti místech ve středních Čechách, na Vysočině i v Jihomoravském kraji. Opravy probíhají i na souběžných cestách, například na silnici II/392 u Velkého Meziříčí.

Kromě omezení, která souvisejí s dlouhodobou modernizací, se řidiči výrazně zdrží i východně u Brna, kde probíhá další fáze mnohaleté rekonstrukce dálnice k Vyškovu. Pravidelně se tvoří kolony, výjimkou nejsou ani dopravní kolapsy.

D1 ale není jediný významný tah s uzavírkami. Ať už se člověk vydá kamkoli, zdržení se vyhne jen sotva – a to i přesto, že s koncem školního roku část omezení končí. „S ministerstvem dopravy jsme se domluvili, že budou potlačeny všechny krátkodobé uzavírky,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

I tak ale zůstává na silnicích mnoho dlouhodobých uzavírek, ke kterým se navíc přidá zesílený provoz. „První prázdninový týden bývá na dálnicích velmi frekventovaný. Velká část těch, kteří užívají pozemní komunikace, se přemisťuje – většinou na prázdniny. Začínají prázdniny, odvážíme děti k babičkám,“ podotkl Jan Kroupa.

Policisté očekávají vůbec největší nápor v pátek. Tomu bude také odpovídat nasazení jejich hlídek. „Posílené budou i hlídky policistů z oddělení dopravních nehod, kteří budou připraveni co nejrychleji řešit případné kolize,“ řekla mluvčí pražské policie Iveta Martínková.

Z Prahy na německé hranice: Kdo jede na prázdniny autem do Francie, ale například i přes Mnichov do Itálie, nevyhne se dálnici D5. Na ní již od jara probíhají rozsáhlé opravy. Kolony se vytvářejí především u Berouna, kde se opravuje povrch vozovky. Příliš si nepomůže ani ten, kdo se rozhodne z dálnice sjet, protože se kolony často tvoří i v Berouně a Králově Dvoře. Omezení dopravy platí i na dalších dvou místech mezi Prahou a Plzní.

Druhou dálnicí, která vede do Německa, je D8. Na ní sice žádná velká uzavírka není, stále ale chybí celý jeden její úsek, který je nutné objíždět po starých silnicích přes Ústí nad Labem nebo Teplice. 

Z Prahy na rakouské hranice: Cesta do Chorvatska, ale i do Itálie často vede přes České Budějovice a Linec. Letos však bude cesta z Prahy do jižních Čech obzvláště náročná. U Benešova totiž začne oprava vozovky na silnici I/3. Navíc stále neskončilo dlouholeté omezení na dálnici D3 u Tábora. Úlevu nepřinese ani využití alternativní trasy přes Písek, protože dálnice D4 je rozkopaná hned na několika úsecích, první omezení začíná již před Jílovištěm. 

Z Brna na Slovensko: Jedna z možných tras do Chorvatska vede mimo Rakousko přes Slovensko a Maďarsko. Cestu do Bratislavy ale již léta komplikují opravy dálnice D2 a letos tomu není jinak. Uzavírka části dálnice je mezi 8. a 19. kilometrem. Kdo míří například do Tater po silnici I/50, zdrží se na ní sice jen mírně na Uherskohradišťsku, ale pokud jezdí raději přes Rožnov pod Radhoštěm nebo Jablunkov, bude muset nejprve projet kritickým úsekem D1 před Vyškovem. 

Omezení na D2 bezprostředně u Brna končí, začaly ale práce za exitem Blučina

Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Do Krkonoš: Není třeba jezdit do Alp, ba ani do Tater, když se dá docela stejně promoknout i v Krkonoších. Nejvyšší české hory jsou ale letos doslova v obležení uzavírek. Z Prahy do západní části hor se zpravidla jezdí po dálnici D10, kde poznamenají začátek prázdnin opravy mostů. Do střední části hor přivádí auta silnice I/16, kde jsou omezení v Nové Pace a také v Čisté u Horek. Zdrží se i ten, kdo pojede po silnici I/35 přes Úlibice. Jedna z možných tras do oblasti Pece pod Sněžkou potom vede přes Hradec Králové a Trutnov. Zdržení zde způsobí především oprava silnice v Holohlavech.

Zdržení v noci i za hranicemi

Protože se silničním omezením prakticky nelze vyhnout, mohlo by se zdát, že únik představuje noční cesta. Řada uzavírek je sice nepřetržitá, ale v noci se u nich alespoň netvoří kolony. Před takovým smýšlením ale varoval mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

Video Češi vyjíždějí na dovolenou
video

Češi vyjíždějí na dovolenou

Platí to podle něj zejména v zahraničí. „Západní země si zvykly cestovat na noc, trasy jsou plné holandských a německých turistů,“ upozornil. Ostatně i v sousedních zemích platí řada dopravních omezení. Vyplatí se také zkontrolovat, jaké jsou odlišnosti v zahraničních dopravních předpisech:

Nejen na silnicích 

Vlak je ve srovnání s autem alternativou sice pohodlnější, rychlejší ale v českých podmínkách bývá hlavně v případech, kdy se auta zdrží v kolonách. To sice počátkem letošních prázdnin nastane, ale cestující ve vlacích přesto nemají vyhráno. Rozsáhlé výluky na ně totiž čekají i na kolejích. Výluky pokračují mezi Hradcem Králové a Jaroměří, Žatcem a Chomutovem nebo Českými Budějovicemi a Borovany. Zdržení může způsobit i oprava nástupišť na hlavním nádraží v Brně a pracuje se i na plzeňském nádraží.

Rekonstrukce brněnského nádraží
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek