Elektrokola lákají, ale i hrozí. Nabízejí snadnou cestu do kopce i do hrobu

Kola a koloběžky s elektromotorem se staly hitem mezi seniory. Právě oni se ale výrazně podílejí nejen na prodejích – loni se prodalo přes 30 tisíc elektrokol a koloběžek – ale také na nehodách. Policie již eviduje i několik smrtelných.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Senioři kupují čím dál více elektrokol

Pokud kolo či koloběžka poháněná elektrickým motorem má jmenovitý výkon nižší než 250 wattů a pomocí motoru se nerozjede rychleji než 25kilometrovou rychlostí, nejde podle zákona o běžné jednostopé motorové vozidlo. Znamená to, že jimi může jezdit kdokoli, aniž by měl řidičský průkaz – stejně jako na kole či koloběžce bez motoru. Stejně tak nemusí platit povinné ručení ani mít na vozidle registrační značku.

Maximální rychlost 25 km/h je však ve srovnání s obvyklou rychlostí jízdních kol, neřkuli koloběžek, poměrně vysoká. „Nejvíce to pomůže do kopečka. Přijedete nahoru a nejste zadýchaný,“ poukázal Luboš Kondrys z neziskové organizace Senior fitnes, která učí mimo jiné zacházení s elektrokoly.

Bez výcviku může být pro elektrocyklistu složité zvládnout stroj v extrémních situacích. „Může velmi snadno zavadit o pevnou překážku, může vjet do výmolu a vlivem větší rychlosti dojde k mimořádné situaci, kterou nezvládne,“ poukázal ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Policisté nevarují naprázdno, řada seniorů již s příliš rychlou jízdou na elektrokole učinili nedobrou zkušenost, v některých případech dokonce fatální. Zahynul například 64letý muž, který zavadil o zábradlí na lávce, kterou přejížděl. Další nehoda navíc ukazuje, že cyklisté s elektrokolem, i když nemusí znát pravidla provozu, mohou snadno zahynout i při „klasické“ dopravní nehodě: srážku s motocyklem nepřežil 88letý jezdec na elektrokole, který nedával pozor při odbočování.

Kurz jízdy na elektrokole zatím nabízí pouze nezisková organizace, která také umožní svézt se na elektrokole ještě před jeho zakoupením. Není to totiž úplně levná záležitost, kvalitní stroj stojí nejméně 30 tisíc korun. Vysvětlovat bezpečnostní rizika cyklistům, a to nejen těm na elektrokolech, ale začne i dopravní policie. Učiní tak v rámci regionálních preventivních akcí, které pořádá a účastní se jich.