Zloději a podvodníci obrali loni seniory o miliony. Ozve se jenom zlomek důchodců

Policie evidovala 754 případů okradení či podvedení starších lidí. Dohromady tak zloději a podvodníci připravili seniory o více než 25 milionů korun. Výzkumy však ukázaly, že čin ohlásí asi jen kolem 15 procent obětí. Údaje zveřejnili zástupci ministerstva vnitra a spolku Život 90, který pomáhá seniorům.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Tomáš Pěkný

Senioři si musí stále dávat pozor, aby se nestali obětí podvodného chování. Podle Aleny Horákové z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality ministerstva vnitra bývá nejpoužívanějším trikem podvodníků nabídka zdánlivě výhodných služeb, může jít o plyn, elektřinu či volání.

Podvodníci se zkouší vydávat i za příbuzné, například za vnuka či vnučku. „Pachatelé si tipují oběti podle jmen majitelů pevných linek. Když najdou třeba jméno Svatava, zkusí to. Zavolají, že měli nehodu a potřebují peníze. Dřív chodili do bytů, tam ale nechávali stopy. Nyní už se nedotýkají ani zvonku,“ popsala postup Horáková.

Podle Horákové případ nakonec ohlásí většinou spíš rodina než samotná oběť. „Když už se senior či seniorka nechají okrást šmejdy či při podvodném jednání, ty důsledky a dopad na jejich život bývají strašné. Přijdou o životní úspory. Prožili takové trauma, že už nejsou schopni s ním dál žít,“ upozorňuje.

Šéf spolku Život 90: přibývá starých lidí, kteří se stávají terčem násilí

Nejvíc majetkových činů se stalo loni v Praze. Bylo jich 157. Policie také zasahovala u 167 lidí nad 65 let, které ohrožovalo domácí násilí. Dokonce zaznamenala 44 případů týrání seniorů a seniorek v rodinách. 

S problémy se důchodci mohou obracet na bezplatnou a anonymní tísňovou linku Senior telefon pod číslem 800 157 157. V počátcích přijali její pracovníci za rok 150 hovorů, loni už jich bylo 475. „Z hovorů vyplývá, že většinou násilí páchají příbuzní. Jsou to mezigenerační konflikty se synem, dcerou, vnučkou,“ uvedl Michal Kniha ze seniorské linky. Podle něj volající prozradí, že se stali obětí, až při několikátém hovoru. Obvykle se stydí, berou to jako své selhání a bojí se i sankcí od těch, na nichž jsou závislí.

Ředitel spolku Život 90 Jan Lorman podotknul, že lidé neubližují seniorům vždy jen proto, že je chtějí týrat či obrat o důchod. „Je to i agrese obranná, protože pečovatel už prostě nemůže,“ uvedl.

Velký problém podle ředitele spolku Život 90 představuje násilí v domovech pro seniory. Jedním z důvodů omezování a zanedbávání klientů je nedostatek personálu a jeho špatné odměňování, řekl Lorman. Některá zařízení pak nejsou ani registrovaná a obyvatelé v nich žijí v nevyhovujících podmínkách.

Senioři by měli mít pro případ ohrožení připravený plán, nabádá Lorman. „Nejdůležitější je, aby člověk v okamžiku, kdy zaznamená něco, co se mu nezdá, co považuje za urážlivé či ublížení, přemýšlel o tom, co by udělal, kdyby situace nastala znovu. Aby věděl, kam zavolá, kde je policie. Aby měl připraveny své základní doklady. Aby věděl, komu to může říct,“ uvedl Lorman. Spolek Život 90 už vydal informační brožuru, v níž uvedl potřebné kontakty, na které se senioři v tísni mohou obracet. Seznam plánuje vytisknout i na menší kartičky.