Stříbrný šíp na železničním veletrhu září jasněji než nejnovější lokomotivy

Slavnostní křest má za sebou čerstvě zrekonstruovaný meziválečný železniční motorový vůz Stříbrný šíp. Mělo jít o „lidovější“ alternativu ke Slovenské strele, její slávy ale Stříbrný šíp nikdy nedosáhl. Hned na počátku totiž jeho rozjezd ukončila okupace, která motorovým vozům nepřála. Nyní by to mohlo být jiné. Zatímco dochovaný vůz Slovenské strely se dost možná již nikdy nerozjede, Stříbrný šíp je připraven vyrazit na trať.

Stříbrný šíp
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Na počátku 30. let minulého století fascinovaly Evropu rychlé a komfortní železniční motorové vozy, které začaly jezdit na expresních spojích mezi největšími německými městy. Československo se rozhodlo úspěchy „Létajícího Hamburčana“ a od něj odvozených typů napodobit. Jak popisuje web Prototypy.cz, v roce 1935 stanovilo ministerstvo železnic pět kategorií motorových vozů. Do vrcholné kategorie těch rychlíkových spadala již rozestavěná Slovenská strela M290.0.

Pro druhou kategorii lehkých čtyřnápravových motorových vozů potom vypsalo ministerstvo soutěž, do které poslaly návrhy všechny velké československé strojírny své doby: Ringhoffer-Tatra, kde už měli zkušenosti s výrobou zmíněné Slovenské strely; Škoda, jež se mohla pochlubit starším motorovým vozem M274.0 (Modrý šíp); Královopolská, která vyráběla alternativní verzi Modrého šípu M273.0; a ČKD spolu s dceřinou Pragou. ČSD chtěly, aby prototyp vyrobily jak ČKD, tak Tatra, ale nakonec vznikl pouze vůz s mechanickým přenosem výkonu od ČKD - Stříbrný šíp.

„Ve spolupráci s vysočanskou automobilkou Praga vzniklo jedinečné vozidlo, které v mnoha ohledech předběhlo svoji dobu. Především způsob provedení kostry a oplášťování skříně vozu s užitím řady hliníkových a odlehčených ocelových prvků řadí technologii výroby Stříbrného šípu až do oblasti letecké konstrukce,“ charakterizovala nyní tehdejší prototyp mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Ve srovnání se Slovenskou strelou měl být Stříbný šíp méně luxusní. Zatímco Slovenská strela byla postavena, aby splnila kritéria tehdejší druhé třídy, Stříbrný šíp měl vozit cestující třetí třídy. Jeho interiér byl ovšem takový, že by jím nepohrdli ani dnešní cestující. „V kůži potažených sedadlech s opěrkami hlavy se mohlo usadit až 64 pasažérů a osobitost vozu dotvářely četné chromované kovové doplňky,“ podotkla mluvčí ČD.

Motorový vůz od ČKD měl jezdit na méně vytížených rychlících a spěšných vlacích, což se ale nikdy nestalo. Podle Ludvíka Urbana z Českých drah byl vůz slavnostně předán do provozu 14. března 1939. „Následující den začala okupace Československa Německem, takže další vývoj a provoz byl zastaven,“ přiblížil.

Stříbrný šíp při zkušební jízdě v roce 1939

Zdroj: ČTK

Válečná léta motorovému železničnímu provozu v Československu nepřála z více důvodů, zejména však pro nedostatek paliva. Za okupace tak byl Stříbrný šíp (ale nejen on) odstaven. Až na přelomu 40. a 50. let se krátce dostal do provozu, ale záhy byl znovu odstaven, částečně odstrojen a začal chátrat.

Přes občasné pokusy o jeho záchranu skončil na počátku 90. let Stříbrný šíp na odstavné koleji libeňského depa a jeho smutné torzo mohli sledovat cestující, kteří tudy po tehdejší vítkovské trati přijížděli na hlavní nádraží. Později ho sice převzalo muzeum v Lužné, ale rekonstrukce skutečně začala až v roce 2011.

Před dvěma lety ho získala dceřiná společnost ČD – Výzkumný ústav železniční (VÚŽ). V jeho vlastnictví Stříbrný šíp letos znovu ožil. VÚŽ dal najevo, že bude Stříbrný šíp nabízet k využití při nostalgických akcích.

Rostislav Kolmačka z VÚŽ podotkl, že jde o unikátní pozůstatek celé jedné železniční éry: „Když pominu Slovenskou strelu, která stojí v Kopřivnici, je to vlastně jediný svědek meziválečné konstrukce.“

Na Raildays přijela i pivní tramvaj 

Zástupci VÚŽ, ale i Českých drah pokřtili zrekonstruovaný Stříbrný šíp po zahájení ostravského železničního veletrhu Raildays. Nebyl to jediný křest. Nákladní dopravce ČD Cargo představil a pokřtil svoji první elektrickou lokomotivu Siemens Vectron.

Jejím prvním uživatelem v Česku však společnost ČD Cargo není, do čela svých vlaků si je pronajímá i Regiojet a jezdí také v čele některých nákladních vlaků soukromých dopravců.

Kromě Českých drah, které přivezly i jednotku Interpanter a některé své modernizované vagony, a jejich nákladní dcery ČD Cargo, se představí i někteří další dopravci a také výrobci.

Alstom přivezl novou verzi své motorové jednotky Lint a výrobce tramvají Pragoimex ohlásil účast brněnské pivní tramvaje Šalina pub. Českotřebovská CZ Loko potom představila rekonstruovanou lokomotivu Effiliner, jejímž základem jsou výkonné belgické stroje řady 12.

Video Studio ČT24
video

Jiří Ješeta (ČD): Stříbrný šíp najezdil pouze 52 tisíc kilometrů

Jiří Ješeta (ČD): Stříbrný šíp najezdil pouze 52 tisíc kilometrů

Studio 6: Raildays představují i nové a modernizované železniční vozy

 

Veletrh je podle jeho manažera Stanislava Zapletala určen odborníkům i veřejnosti. Jeho cílem je propagovat drážní dopravu a představit tuto oblast nejen v běžném pohledu na samotná vozidla, ale ve všech souvislostech. „Tedy od nejzákladnějších drobných komponentů až po sofistikované celky v podobě řídicích systémů a pohonných jednotek, ale také zařízení a celky pro stavbu a údržbu tratí, sdělovací a zabezpečovací techniku a mnoho dalšího,“ popsal.