Sešity neotvírejte, zapněte si tablet. Škola dotykem je pro žáky přínos, tvrdí projekt

Tablety a dotykové technologie jsou pro výuku na základních a středních školách pozitivním přínosem. Alespoň to ukazují výsledky výzkumného projektu Škola dotykem, tvrdí jeho manažerka Miluše Vondráková. Záleží podle ní samozřejmě na učiteli. Do projektu organizace EDULAB se zapojilo dvanáct škol z různých krajů, které v praxi testují výuku pomocí tabletů a dotykových obrazovek. Výzkum České školní inspekce ale ukázal, že využívání tabletů nemá vliv na výsledky studentů a žáků škol.

„Technologie nejsou samospásné. Učitel má své místo ve výukovém procesu, i když s příchodem technologií se jeho role poněkud změnila z našeho pohledu pozitivně, protože se stává partnerem,“ tvrdí šéfka projektu, jehož druhý ročník vrcholí odbornou konferencí.

Rozumní učitelé si podle jejích slov uvědomují, že jejich žáci a studenti jsou v užívání technologií napřed a dokáží toho využít. Užívání dotykových technologií na školách třeba zlepšuje komunikaci a spolupráci mezi žáky navzájem, stejně jako mezi učiteli a žáky, hodnotí Miluše Vondráková zpětnou vazbu, kterou ze škol má.

Video Studio 6
video

Studio 6: Škola dotykem mapuje přínos tabletů pro žáky

„Tablet vidím jako doplněk ke klasickým učebnicím a sešitům nebo ke klasické tabuli. Strategií je spousta,“ podotýká učitelka Gymnázia u Libeňského zámku Petra Červenská. Tablet má třeba velkou výhodu při návštěvách institucí, kde si ho žáci a studenti už mohou často propojit s jinými technologiemi, které jsou na místě k dispozici. „Nezastupitelnou roli má tablet třeba v jazycích,“ upozorňuje.

Projekt v první fázi mimo jiné zjistil, že 97 procent žáků prvního stupně hodiny v digitální třídě baví a celkově až 85 procent žáků chce ve výuce s tablety pokračovat. „Že žáky učíme využívat tablety i jako pomůcku ke vzdělávání a ne jen jako zabíječ volného času a k hraní her, je výchovný moment, který se týká vlivu internetu,“ soudí manažerka projektu, podle které se dají technologie využívat od první třídy.

Kvalitní školy tablety nepotřebují

Server iDNES.cz naproti tomu v květnu zveřejnil výsledky výzkumu České školní inspekce, které prospěšnost tabletů a počítačů ve školách nepotvrzují. Dokonce inspekce tvrdí, že ve školách, kde je výuka plná techniky, žáci ve výsledcích spíše zaostávají. Ovšem server cituje vrchního inspektora Tomáše Zapletala, podle kterého se ale výsledky nedají interpretovat tak, že by žáci hloupli v důsledku využívání technologií. Pouze nejsou v kvalitních školách tolik potřebné.