Za přetížené kamiony začnou chodit pokuty automaticky

Pokuty budou provozovatelům přetížených kamionů, které projedou přes automatické váhy v Praze, přicházet automaticky. Město a ministerstvo dopravy ukončily vleklý spor. Kvůli němu zatím slouží automatické váhy pouze jako orientační a podezřelé kamiony musí zastavovat hlídky celníků. 

Video Události
video

UDÁLOSTI: Přetížené kamiony by už neměly beztrestně projíždět Prahou a jejím okolím

Přetížená, ale i špatně naložená nákladní auta jsou noční můrou vlastníků silnic, zejména obcí. Praha si již před časem pořídila sedm dynamických vah, které přetížené kamiony či valníky rozpoznají.

Město se několik let přelo s ministerstvem dopravy o jejich využívání k automatickému posílání pokut. Nyní se úřady dohodly – automatické měření brzy bude fungovat jako důkaz. „Teď dosoutěžujeme software, abychom mohli začít automaticky generovat přestupky,“ přiblížil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Dynamické váhy zatím k trestání za přetížené kamiony sloužily pouze nepřímo. Údaje z nich měli k dispozici celníci, kteří však museli přetížené vozidlo dodatečně zastavit a ještě jednou převážit. Zpravidla tak v Praze denně přistihnou čtyři přetížené vozy. Nejde pouze o kamiony ve smyslu jízdní soupravy s návěsem. Nejčastěji podle celníků překračují normy valníky se stavebními materiály.

Jak také celníci upozorňují, neškodí pouze vozidla, která překračují povolenou hmotnost, ale také ta se špatně rozloženým nákladem, které překračuje přípustné nápravové tlaky. Kamion, který nedávno přistihli, se sice do celkového hmotnostního limitu vešel, ale na jedné nápravě měl místo povolených deseti hned čtrnáct tun.

Praha chce automatické vážení nákladních vozidel využít i k tlaku na dopravce. Město přiznává, že sami řidiči často na náklad nemají vliv. Stíhání by tak mohlo hrozi i firmám, kterým přetížená auta patří. Jména nejproblémovějších by magistrát mohl případně i zveřejňovat.