Kolem Masarykova nádraží vznikne obchodní čtvrť podobná londýnskému City

Proměna pražských brownfieldů pozmění známá místa

Dříve torza starých průmyslových objektů, nyní místa, která lákají k návštěvě. Proměny pražských brownfieldů dokládají, jak se může místo změnit k nepoznání. Developeři totiž chystají proměnu opuštěných průmyslových areálů v Praze, stavět se bude v Karlíně, Smíchově i Jinonicích. S podobným záměrem v jiných místech republiky nyní počítá také ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), který chce do prázdných továren investovat dvě miliardy korun. Projekt na proměnu představil v pondělí v Ústeckém kraji, peníze by ale měly také pomáhat v Karlovarském a Moravskoslezkém kraji. Jde o to, že investoři mnohdy raději staví továrny na zelené louce, než že by opravovali staré průmyslové areály. 

Z takzvaných brownfieldů - opuštěných a zchátralých průmyslových areálů, by měly v nadcházejících desetiletích vzniknout moderní čtvrti plné zeleně. Developeři totiž chystají v Praze v následujících desetiletích proměnu hned několika míst. Stavět se bude v Karlíně, Smíchově i v Jinonicích.

Nejvíce projektů chystá společnost Sekyra Group, která chce investovat do výstavby Rohan, Smíchov a Žižkov City. První z projektů bude spuštěn již v letošním roce. Další významný developer, Penta Investments, plánuje do roku 2019 postavit v Jinonicích novou čtvrť Waltrovka. V květnu Penta představila svůj další projekt, Central Business District u haly Masarykova nádraží. Realizace návrhu ateliéru Zara Hadid Architects bude stát asi 6,5 miliardy korun. První stavba má být dokončena za tři roky.

Rohan City

Opuštěné a nevyužité území Rohanského ostrova se přemění na moderní Rohan City. Do konce roku 2016 plánuje společnost Sekyra Group v místě bývalého průmyslového areálu zahájit stavbu. Během 15 let zaplní plochu o velikosti 200 tisíc m2 nové byty, obchody a kanceláře. Odhadovaná cena projektu je 14 miliard korun.

Novou výstavbou dojde k propojení čtvrtí Karlína, Invalidovny a Libně. Kromě bytů, obchodů a kanceláří přibude v Praze 8 podle slov developerů i nová školka. Podél Rohanského nábřeží budou situované administrativní budovy tak, aby tlumily hluk v rezidenční čtvrti. Tu budou tvořit čtyři deseti- a dva osmipodlažní bytové domy. Celkem vznikne přes sto bytů.

Sekyra Group o Rohan City tvrdí, že připomíná život na vesnici, ale má všechny výhody velkoměsta. Prostor mezi budovami zaplní parky, cyklostezky a golfové hřiště. V plánu je i obnovení říčního ramena. K přírodě budou šetrné i samotné stavby, které slibují nízkou energetickou náročnost díky využívání solární energie a tepelných čerpadel.

Rohanský ostrov patří mezi záplavová území Prahy. Po ničivé povodni v roce 2002 chrání lokalitu protipovodňový val. První nadzemní podlaží chystaného projektu ho bude navíc převyšovat o 1 – 1,5 metru. Riziko vytopení staveb se tak ještě sníží.

Smíchov City

Proměna čeká i smíchovské nákladové nádraží. Sekyra Group plánuje v roce 2017 zahájit výstavbu Smíchov City o rozloze 210 tisíc m2. Podobně jako na Rohanském ostrově i zde vybudují kancelářské, obchodní a rezidenční objekty. Odhady nákladů na uskutečnění projektu se pohybují mezi 12 a 15 miliardami korun.

V únoru 2014 vyhlásila porota vítězem architektonické soutěže na první etapu výstavby kancelář Kuba & Pilař architekti. V první fázi dojde k napojení nové čtvrti na starší zástavbu v severní části území. Podle vítězného návrhu zde budou postaveny domovní bloky na principu oddělených domů. Inspiraci projekt našel v tradičním městě 19. století.

Hotová čtvrť poskytne byty pro zhruba 4500 obyvatel a zázemí pro 9000 pracovních míst. Další plochy uvolněné po železnici zaplní park o rozloze 1,4 hektaru, pěší bulvár nebo mateřská a základní škola.

Změny nastanou i v dopravě. Autobusové linky se z náměstí Na Knížecí přesunou ke křižovatce ulic Radlická a Dobříšská. Zde bude postaven nový dopravní terminál s parkovištěm. Vznikne tak dopravní uzel autobusových i tramvajových linek, vlaků a metra.

Žižkov City

Časově nejdál je zatím projekt revitalizace žižkovského nákladového nádraží Žižkov City. Z celkové rozlohy 331 tisíc m2 zabere téměř polovinu bytový a administrativní komplex, který bude vystavěn v jižní části areálu. Dominovat mu má obnovená budova nádraží.
Projekt nabídne byty pro 15 tisíc lidí. Podobně jako v ostatních City i zde plánuje Sekyra Group postavit i kancelářské a obchodní objekty, které doplní zelené plochy.

Původně chtěl developer budovu Nákladového nádraží Žižkov zbourat. V roce 2011 prohlásilo ministerstvo kultury nádraží kulturní památkou, až do roku 2013 se však o jeho rozhodnutí vedly spory. O záchranu budovy před demolicí se zasadilo i občanské sdružení Tady není developerovo. Definitivně nabyla ochrana objektu účinnosti až v březnu 2013.

Do budovy nádraží bude do roku 2018 přesunuto sídlo Národního filmového archivu. Vzniknout zde mají i studovny, knihovny, výstavní sály a kino.

Aviatica Waltrovka

Na území bývalé továrny Walter Motors v pražských Jinonicích plánuje společnost Penta Investments vystavět nový komplex budov Waltrovka. Tvořit ho budou tři administrativní celky, Aviatica, Dynamica a Mechanica, a rezidenční čtvrť. V září 2015 byla po 18 měsících dokončena první stavba. Aviatica, do které developer investoval přibližně 1,37 miliardy korun, se nachází v jihovýchodní části areálu v blízkosti ulice Radlická.

Název Aviatica odkazuje na minulost celého areálu. Inspirovaný je motory pro letadla Avia, které zde továrna Walter Motors vyráběla.

Budova architektonického studia Cigler Marani Architects získala řadu cen. V soutěži Central and Eastern European Rea Estate Quality Awards získala Aviatica ocenění Nejlepší stavba a Nejlepší administrativní budova roku 2015. Pyšní se i oceněními v soutěžích ARTN The Best of Realty a CIJ Awards 2015.

Areál bývalé továrny o velikosti 169 tisíc m2 koupila Penta v roce 2012. Do začátku roku 2019 zde chce dokončit i zbývající stavby. Celkové náklady projektu odhaduje na 5 miliard korun.

Stát brownfieldy podpoří i kvůli novým pracovním místům

Ministr Mládek si pochvaluje projekty nejen kvůli zlepšení oblastí. „Potřebujeme nová pracovní místa, nové výroby, ale zároveň také řešit spoustu průmyslových, a nejen průmyslových, ale i zemědělských objektů z minulého režimu, které hyzdí krajinu,“ řekl. Obce budou moct žádat o peníze jak na výkup brownfieldů, tak na jejich regeneraci.

Stát přitom dá přednost právě samosprávám. „Rozhodně budou preferovány města a obce, protože jakmile to začnete dávat fyzickým osobám a firmám, tak si vždycky koledujete o problémy,“ řekl Mládek. Dodal, že už je připraven rámcový program, trvat by měl sedm let.

Ministerstvo teď chystá přesné podmínky programu, žádat bude i o přidělení peněz ve státním rozpočtu na příští roky. „Předpokládáme, že na konci roku 2016 by mohly být dokumenty hotové, prostředky schválené a výzva vyhlášena a že už v roce 2017 bude možno realizovat první projekty,“ dodala předsedkyně krajské tripartity Gabriela Nekolová.