Pokuty i body přitvrdí. Telefonování za jízdy bude až za 10 tisíc

Ministerstvo dopravy uzavřelo připomínkové řízení k úpravě bodového systému. Od řidičů i odborníků dostalo během měsíce víc než 900 návrhů. Některé z nich teď vtělí do konečné podoby novely silničního zákona. Řidiči například získají lepší povědomí o tom, kolik bodů mají. Ti, co přišli o průkaz kvůli alkoholu nebo drogám, se za volant mají vracet za přísnějších podmínek.

Novelizované paragrafy stojí na principu dvakrát a dost. Pokud tak řidič například opakovaně překročí povolenou rychlost, může na půl roku přijít o řidičský průkaz.

Nově by také řidiči měli dostávat informaci o změně svého bodového konta. O službu by požádali na úřadě ve svém městě a pak by dostávali pravidelně sms zprávy nebo e-maily.

Nyní jde o administrativní opatření, kdy jsou body přidělovány za přestupek automaticky. Řidič se tak mnohdy vůbec nedozví, že nějaké dostal. Nejvyšší správní soud už dříve označil takový postup za chybný.

Video Události
video

Nový bodový systém bude na principu dvakrát a dost

Opilé a zdrogované řidiče může čekat léčba

Dojde i na opilé a zdrogované řidiče, kteří za volant usedají opakovaně a často jsou i viníky smrtelných nehod. Na silnice se nyní vracejí poté, co absolvují nové testy v autoškole, u psychologa a získají posudek od lékaře.

Nově by jim to ale stačit nemuselo. „Bude muset projít kontrolou specialisty, který řekne, že není závislý. Pokud řekne, že je, tak mu bude doporučena léčba,“ řekl ČT mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podobně nekompromisní jsou úřady na Slovensku už třetí rok. Platí tam vysoká pokuta, léčba nebo terapeutická sezení. „V roce 2013 bylo zadrženo policií 12 tisíc řidičů, kteří jezdili pod vlivem alkoholu nebo drog. V roce 2014 už jen devět tisíc,“ uvedl klinický a dopravní psycholog Karol Kleinmann. 

Řidiči nejčastěji navrhovali, aby se pokuty odvíjely od výše platu. To ale úřad odmítl. Naopak souhlasí s tím, že už by nemělo být výhodné jít s přestupkem do správního řízení. V blokovém bude proto pevně stanovena sankce. V případě řešení na úřadě má být řádově vyšší.

Odmazávání bodů zůstane

Body se mají nově přidělovat jen ve třech sazbách – za dva, čtyři a šest bodů. Nově by se mohly udělovat i v případě, že řidič zaviní nehodu, protože se nevěnoval řízení nebo nedodržel bezpečnou vzdálenost. 

Odmazávání bodů chce novela zachovat. Za rok bez jakéhokoli zaznamenaného pochybení úřad odečte čtyři body. Za kurz bezpečné jízdy na polygonu získá řidič zpátky tři. S přibývajícími radary by se pak řidiči mohli dočkat i částečného změkčení pravidel. Ministerstvo dopravy chce na měřených úsecích zavést desetikilometrovou toleranci.

Nová pravidla od roku 2017

Změny v zákoně chce ministr dopravy Dan Ťok (ANO) představit poslancům ještě v září na semináři. Na jeho schválení by se pak měla shodnout celá koalice, aby nová pravidla mohla začít platit už od začátku příštího roku.

Podobu zákona ale ještě může změnit Ústavní soud. Bude zkoumat pasáž, která u části přestupků, kde úřady nedohledají řidiče, přenáší automaticky odpovědnost na provozovatele auta. Jde například o překročení povolené rychlosti nebo parkování.

Na pasáž si stěžoval Krajský soud v Ostravě, který ji chce zrušit. Vychází právě z tamních přestupků při parkování. Pravidlo, které platí tři roky, mělo zabránit dřívějším častým výmluvám na osobu blízkou. Ministerstvo dopravy si za ním ale plně stojí.