ODS chce zakázat předjíždění kamionů. Podle Ťoka stačí značka

Během prvních čtyř měsíců letošního roku zavinili řidiči kamionů už 181 dopravních nehod, při kterých zemřelo sedm lidí. Za kolizemi stojí zejména nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti ale i nesprávné předjíždění. Opoziční ODS proto navrhuje nákladním autům předjíždění na dálnicích zakázat. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je to ale populistické gesto – na kritických místech už totiž značky se zákazem předjíždění jsou.

Video Události
video

Události: ODS chce zakázat předjíždění kamionů na dálnicích

Předjíždění trvá řidiči osobního auta většinou jenom pár vteřin, šoférovi kamionu ale klidně i pár minut. A řidiči si navíc často škodí navzájem. „V zákoně je jasně dané, že jestliže jsem předjížděný, tak to musím umožnit,“ říká školitel ekonomické jízdy O.K Trans Praha.

„Má to odraz i na nervozitu řidičů, která se potom může projevit při dalším pokračování v jízdě,“ dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Tři pruhy jako řešení?

ODS navrhuje, že by se problém dal vyřešit tím, že by se dálnice rozšířily na tři pruhy a kamiony by dostaly úplný zákaz předjíždění. „Pokud těch úseků bude dostatečné množství – budou co šest, osm kilometrů – pak můžeme ten zákaz kamionů uplatnit po celé délce dálnice,“ uvedl exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

„Rozšíření dálnic na tři plus tři pruhy má samozřejmě Ředitelství silnic a dálnic v plánu v horizontu 10 až 15 let. Typickým příkladem je dálnice D1 podél Brna,“ dodává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Podle řidiče kamionu Martina Žďárského ale plošný zákaz situaci na dálnicích jen zkomplikuje. „Když bude zákaz, tak za autem pojedu tak dlouho, dokud nesjede,“ říká Žďárský. Zakázat nákladním autům předjíždět na dálnicích se ale ministerstvo dopravy nechystá. Zatím prý stačí na kritická místa postavit značku.