Měření emisí i státní technická kontrola aut by se od příštího roku mohly odehrávat výhradně na jednom místě. Majitelům aut by to mělo přinést úsporu času a – pokud je vize ministerstva dopravy správná – také úsporu peněz. Samostatné stanice měření emisí totiž skončí, ale mohou rozšířit své služby právě o technickou kontrolu. Nyní regulovaný trh STK by se tak otevřel nové konkurenci a nabídka služeb by vzrostla.
Technické kontroly a měření emisí na jednom místě. Navíc rychleji a levněji, slibuje motoristům Ťok
Náročnost technických prohlídek od letošního roku vzrostla, zvýšila se i doba samotné kontroly. Do života totiž vstoupila nová, přísnější opatření – například to, že každé auto musí být nafoceno technikem, i přísnější sankce pro samotné stanice technické kontroly.
To potvrzuje i majitel STK Milan Turek. Je tu vidina 50 tisíc pokuty, kterou může dostat zaměstnanec, a 5 milionů majitel firmy, pokud se provede špatně STK, říká.
- V Česku je momentálně 380 stanic technické kontroly. Míst, kde se měří prachové částice (emise) asi 18 stovek. Podle Asociace emisních techniků a opravářů by kvůli změně mohla skončit až třetina z nich.
- Od letošního ledna jsou technické prohlídky vozů přísnější - aby se zamezilo případným podvodům. Dříve totiž technici často známku udělili, aniž by auto na stanici vůbec přijelo. Nyní ho musí nafotit z několika pohledů, včetně VIN kódu a výrobního štítku.
- Novinkou je také důslednější sledování diagnostických údajů při měření emisí.
- Zdroj: ČT24
Evropská komise nařídila, že nově se emise nesmí provozovat bez STK – tedy zákazník musí jít na jedno místo a tam projít kompletní prohlídkou. Podle ministerstva dopravy tato změna v Česku začne platit už během příštího roku.
Kritici uvádějí, že oproti záměrům předkladatelů naopak dojde – vzhledem k rozšíření agendy na jednom místě – k prodloužení čekacích dob a ke zdražení. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nové nařízení hájí a je přesvědčen o tom, že vše bude za kratší dobu a za výhodnější ceny.
Spoléhá totiž na „čerstvý vítr“ od podnikatelů, kteří se dosud věnují jen emisím. Když nově rozšíří svůj provoz i o technickou kontrolu, zvýší tím motoristům nabídku i dostupnost služby. V souvislosti s touto změnou přijde i další: trh s technickými kontrolami se otevře novým provozovatelům. V současné době o jejich počtu rozhoduje krajský úřad, nově však žádná kvóta nemá existovat.
Předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura se domnívá, že trh je třeba otevřít , „to znamená, aby všichni, kteří splní zákonné podmínky, mohli v tomto oboru podnikat“. Poslanec za ČSSD Jan Birke k tomu skepticky podotýká, že „je otázkou, do jaké míry se podaří při uvolnění trhu zajistit lepší dostupnost“.
Pracuje se ale i na další změně, která by měla lidem život usnadnit. Zřejmě už v příštím roce bude možné požádat o řidičský průkaz kdekoli – nejen v místě trvalého bydliště. A taky už nebude potřeba přikládat papírovou fotku. Navrhují to poslanci TOP 09 a podobný nápad už mělo i ministerstvo dopravy.
Podle zákonodárců by mělo být už v příštím roce možné o vydání řidičského průkazu požádat na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností a tam si ho také vyzvednout. Za větší pohodlí si ale lidé budou muset připlatit. Místo 50 korun se v návrhu počítá s rovnou stovkou. Nově by také lidé k žádosti nemuseli přikládat fotku. Úřady by si ji rovnou stáhly například z evidence občanských průkazů.