Posádka zmizelého letadla zjevně řešila problém, říká pilot Airbusu

Destrukce části trupu Airbusu A320 s 66 lidmi na palubě letící z Paříže do Káhiry, který zmizel z radarů těsně před vstupem do egyptského vzdušného prostoru, je v podstatě vyloučená. Podle dosud dostupných informací o dráze letu letu MS804 řešila jeho posádka nějaký závažný problém, bohužel se jí to nepodařilo. Řekl to v pořadu Hyde Park ČT24 letecký kapitán Ladislav Keller. Přinášíme vám část rozhovoru, celý chat s diváky si můžete přečíst na stránkách pořadu.

Video 90’ ČT24 - Letecké katastrofy a bezpečnost
video

Keller v Hyde Parku ČT24: Posádka neměla čas vyslat nouzovou informaci

„Z chování letadla lze usoudit pouze to, že posádka řešila nějaký závažný problém - bohužel neúspěšně. Z chování letadla nelze určit příčinu, která tyto pohyby způsobila.“

Ladislav Keller

Letecký publicista a pilot
Podle korespondenta BBC jsou jen tři možné příčiny katastrofy – fatální porucha, událost v kokpitu nebo exploze na palubě. Předpokládám, že Airbusy A320 jsou relativně spolehlivá letadla, jinak by nebyla tak dlouho v provozu.

Fatální selhání za letu, to znamená nějaká destrukce jako ulomení křídla, nebo ocasních ploch, případně něco podobného je v podstatě vyloučeno, protože dnešní konstrukce jsou stavěny velmi dobře. Navíc u tohoto letadla není z minulosti záznam, že by bylo nějak vážněji poškozeno. To můžeme vyloučit. Co se týče různých technických závad, jako vysazení motoru, dekomprese nebo něco takového, jsou závady se kterými si posádka v naprosté většině případů umí poradit, protože je na to cvičená a při konstrukci letadla se s těmito závadami počítá.

Mě zaujalo, že ani posádka nevyslala žádný nouzový signál. Bylo úplně hlucho, jak se říká. Jak se to mohlo stát?

Podle mých zkušeností v případě, že je na palubě nějaký problém, který posádka řeší, tak jeho řešení je vždy na prvním místě. Nějaká komunikace je až na druhém místě. Pouze ve výjimečných případech, kdy se to stane těsně po vzletu a letadlo musí letět po jiné než stanovené trase, posádka krátce informuje o vysazení motoru, pokračujeme na nějaký bod a řekne jeho název. Pak ohlásí větu „stand by“ a od té chvíle ho řídící nesmí kontaktovat do doby, než ho posádka znovu osloví. 

Dráha letu Airbusu A320 společnosti EgyptAir letícího z Paříže do Káhiry
Zdroj: ČT24
Pokud v letadle byla bomba, proč vybuchla až těsně před egyptským vzdušným prostorem? Proč nevybuchla nad kontinentální Evropou nebo těsně po startu jako v případě nedávného ruského letadla na lince z Egypta?

Když si zaspekulujeme a řekneme tedy, že tam bomba byla, jsou dva druhy bomb, které se do letadla dávají. Jedna má časovou roznětku, tedy se aktivuje až po určité době. Druhý typ má tlakovou roznětku, to znamená, že při klesání tlaku v kabině, jak stoupá letadlo, je nastavena, aby vybuchla v kabině. Pak je ještě další typ těchto bomb, který se při stoupání odjistí a čeká, až se tlak začne zase zvyšovat, potom při klesání vybuchne.

Tyhle informace se učí každý pilot?

Ano. Každý pilot prochází každý rok tímhle security výcvikem. Trvá to celý den a tam se učíme, jak se chovat, pokud je na palubě třeba únosce nebo terorista, jak se chovat při nálezu podezřelého předmětu a podobně.