Zrcátko a plyn – základy připojování, na které ale řidiči nepamatují

Stále častěji se policie dozvídá o nebezpečných situacích mezi připojovacími a jízdními pruhy. Mnoho řidičů přejíždí do jízdního pruhu příliš brzy, než stihnou řádně zrychlit. Stává se také, že vybočí náhle a bez upozornění. Nesprávný pokus o připojení často končí nehodou, na kterou ale nezřídka doplácejí více ti, jimž vozy z připojovacích pruhů vjíždějí do cesty.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Řada řidičů neumí využívat celou délku připojovacích pruhů

Asi 200 metrů mají zpravidla řidiči na dálnicích na připojení do jízdního pruhu. Při přejíždění musí dát přednost, tedy nikoho neomezit ani neohrozit. K tomu je potřeba řádně využít jednak plynový pedál, jednak zrcátka. „Nesmí si přednost vynucovat,“ shrnul vedoucí karlovarské dopravní policie Pavel Žíha. Že právě to řada řidičů dělá, dokazují záběry z palubních kamer umístěné na internetu, ale i zkušenosti policistů.

Své vědí i záchranáři. Nedávno zasahovali u závažné nehody v Karlových Varech, kde osobní auto připojovací pruh vůbec nevyužilo a rovnou vjelo přes plnou čáru do jízdního pruhu – kde právě přijížděl motocykl. Při střetu utrpěl motocyklista těžké zranění.

Podle policie si řidiči patrně dostatečně neuvědomují, že při přejíždění z připojovacího pruhu nemají přednost. Ještě více než u připojovacích pruhů se to projevuje na místech, kde sice je mimoúrovňové křížení, ale nájezdová rampa ústí přímo do jízdního pruhu. Řidiči se potom mylně domnívají, že mají přednost zprava.

Chybným najížděním na dálnici mohou nepoučení řidiči způsobit nehodu, v lepším případě si potom mohou „uhnat“ pokutu. Za ohrožení při přejíždění mezi pruhy hrozí dvoutisícová bloková pokuta, ve správním řízení ještě o 500 korun vyšší.