Vláda provádí bezpečnostní audit, Sobotka chce silnější ochranu Ruzyně

Česko prochází auditem, který má upozornit na hrozby pro národní bezpečnost. V jeho rámci vyzval premiér Bohuslav Sobotka svého vládního kolegu Milana Chovance (oba ČSSD), aby vypracoval plán, jak na Letišti Václava Havla na maximum posílit bezpečnostní standardy. Společně s metropolitním dopravním podnikem pak jednali i o bezpečnosti pražského metra.

Video Události
video

Premiér a ministr vnitra kontrolovali bezpečnostní opatření

Jedenáct kapitol bezpečnostního auditu Česka má v reakci na zhoršenou situaci v Evropě (migrační a ukrajinská krize, teroristické útoky) prověřit všechna ohrožení, kterým by mohla být republika vystavena – počínaje vojenskými hrozbami a konče energetickou tísní nebo nedostatkem vody.

„Chceme Českou republiku zmapovat a případně mít potřebnou legislativu,“ prohlásil ministr vnitra Chovanec. „Vláda už po svém nástupu začala brát bezpečnost jako jednu ze svých priorit a začali jsme se jí zabývat ještě před teroristickými útoky v Paříži a v Bruselu. Musíme popsat, jaké hrozby budou za rok, za dva, za deset let.“

S předsedou vlády a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) proto společně zavítali jak na pražské letiště, tak do dispečinku pražského metra, protože oba objekty představují strategickou infrastrukturu, která se může stát terčem útoku – podobně, jako tomu bylo při atentátech v Bruselu.

Letiště: Maximální bezpečnostní standardy

Na letišti Sobotka Chovance a ředitele Českého aeroholdingu Václava Řehoře požádal, aby připravili pro jednání Bezpečnostní rady státu materiál, který shrne, jak fungují opatření z loňského ledna (na bezpečnost kabinet tehdy vyčlenil 187 milionů korun) a především, který navrhne další možnosti, jak bezpečnost dál posilovat. „Cílem vlády je podpořit všechny kroky k tomu, že budeme schopni cestujícím zajistit maximální bezpečnostní standardy,“ uvedl.

„Na základě premiérova pokynu jsme připraveni dopracovávat některá bílá místa. Není jich moc, ale stále je kde se zlepšovat,“ reagoval Chovanec. Podle plánů měl být mimo jiné během tohoto roku dokončen systém, který automaticky rozpoznává obličeje cestujících. Peníze, které loni v lednu kabinet vyčlenil, by se měly použít maximálně do dvanácti měsíců. „Co se týče technologií, patříme mezi třicet procent nejrychleji reagujících letišť,“ řekl šéf aeroholdingu Řehoř.

I s ohledem na nově plánované lety do Dubaje a Amsterdamu zvýšilo bezpečnostní opatření i ostravské letiště Leoše Janáčka. I tady všechny prostory více než kdy dříve hlídají policisté a vojáci.

Video Sobotka na Ruzyni: Chceme maximální možné standardy bezpečnosti
video

Sobotka na Ruzyni: Chceme maximální možné standardy bezpečnosti

Sobotka na Ruzyni: Chceme maximální možné standardy bezpečnosti

Ředitel DPP: Musíme vyřešit budoucnost ochranného systému metra

Reportáž: Vojáci zřejmě na konci měsíce zmizí z ulic

Vojáci z ulic zmizí 

Na letištích, nádražích a dalších místech, kde se pohybuje větší množství lidí, v současnosti působí smíšené hlídky vojáků a policistů. Vláda nasazení 550 vojáků schválila koncem března v reakci na teroristické útoky v Bruselu.

Opozice jejich přítomnost v ulicích v minulých týdnech kritizovala, podle Sobotky ale smysl mají. „Shodli jsme se, že společné posílení hlídky policistů a vojáků zvýšili bezpečnost v metru a pokládám to za zcela adekvátní opatření.“ Vojáci by nicméně měli z ulic zmizet na konci měsíce, mandát mají do 23. května a Chovanec ho podle svých slov nemá potřebu prodlužovat.

 Metro: Co s ochranným systémem?

Sobotka, Chovanec a Krnáčová jednali i sředitelem dopravního podniku Jaroslavem Ďurišem. Společně se věnovali také ochrannému systému. Metro bylo za socialismu koncipované i pro obranu civilního obyvatelstva včetně rozsáhlých podzemních krytů, od devadesátých let je ale tato funkce zakonzervovaná.

„Je potřeba rozhodnout o tom, jestli budeme ochranný systém rozvíjet, nebo jestli zachováme současný stav,“ prohlásil Ďuriš. DPP připravuje materiál, kterým by se později měla zabývat městská rada i česká vláda.

Vedle toho probírali i kamerové systémy, podle Krnáčové je potřeba posílit možnost identifikovat případného pachatele, Chovanec uvedl, že česká policie při výběru dalších kamer poskytne konzultace. Ďuriš upozornil, že problém není ani tak v technických možnostech stávajících kamer, jako spíš v ochraně soukromí cestujících. 

Pod pečlivým dohledem jsou i nádraží

Nádraží v Česku jsou zejména v posledních měsících pod neustálým dohledem – třeba bezpečnostních kamer. V případě ohrožení se ale policie rychle dostane na místo. Na důležitých místech pomáhají také soukromé agentury – v pohotovosti je nádraží v Praze, Pardubicích a v Plzni .