Antonov An-225 Mrija po přistání na pražském letišti

V Praze přistál Antonov An-225, největší letadlo světa

Do Prahy přiletělo z Ukrajiny největší a nejtěžší letadlo na světě. Stroj Antonov An-225 Mrija na letišti v Praze přistál krátce po 11:00. Ve čtvrtek do Austrálie odveze 135tunový generátor z plzeňské strojírny. Nadměrný náklad z Plzně do Prahy přejede v noci na středu.

 

Náklad, pro který stroj přiletěl, vyjede v úterý po 22:00 z Plzně a po dálnici D5 přijede do Prahy s policejním doprovodem kolem 03:00. Nakládka je technicky složitá, a letadlo proto odletí až ve čtvrtek. Kvůli velkému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates. Po cestě do Austrálie bude mít Mrija mezipřistání v Turkmenistánu.

Antonov není v České republice poprvé. Loni v lednu přistál na mošnovském Letišti Leoše Janáčka, v Praze byl naposledy v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Poprvé však navštívila Mrija Československo neplánovaně. V roce 1989 i s Buranem na hřbetě nouzově přistála v Praze kvůli poruše při cestě z pařížského aerosalonu na Bajkonur. První plánovaná návštěva na sebe však nenechala dlouho čekat, téhož roku letadlo navštívilo také letecký den v Mošnově.

Letoun byl pět let odstavený

Mrija konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124, určena byla pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety. Americká NASA používala k témuž účelu (tj. přepravě raketoplánů) speciálně upravený Boeing  747. Po zrušení programu raketoplánu v Rusku byl letoun v polovině 90. let odstaven, ale po pěti letech začal znovu létat. Ukázalo se, že jeho výjimečné rozměry a nosnost snadno naleznou i jiné využití v civilním sektoru. 

„Když se začala zvyšovat poptávka po obřích transportních letadlech na přepravu nadrozměrných nákladů, tak byly nejdříve do civilního provozu uvolněny Ruslany, které do té doby používala pouze ruská armáda. Pak se ale začaly objevovat požadavky na náklady, které ani Ruslan neuvezl, to vedlo ke znovuuvedení Mriji do provozu,“ říká pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.

Nejdelší a nejhmotnější letadlo historie

Na titul největšího letadla si dělala a stále dělá nárok celá řada typů. Každý z nich v jistém ohledu skutečně největší je. Airbus A380 je největší osobní dopravní letadlo co do vzletové hmotnosti, rozpětí či výšky, Boeing 747-8 je nejdelší osobní dopravní letadlo. Mrija je sice transportní letadlo, ale oba zmiňované typy překonává takřka ve všem. A380 i Boeing 747 jsou sice vyšší, zato však za největším Antonovem zaostávají délkou i maximální vzletovou hmotností.

Porovnání největších letounů na světě
Zdroj: ČT24

Do kategorie největších letadel promlouvá ještě několik typů. V prvé řadě nelze opomenout Hughes H-4 Hercules z období těsně po druhé světové válce, který měl vůbec největší rozpětí a také plochu křídel, nezapomeňme ovšem, že jeho konstrukce byla zcela odlišná a navíc šlo o prototyp, který letěl všehovšudy dvakrát.

Letadlo větších rozměrů už by nemělo kde přistát

Letoun podle Kellera nepotřebuje speciální délku přistávací dráhy. Při maximálním nákladu mu na vzlet i přistání stačí dráha dlouhá tři až tři a půl kilometru. Vzhledem k větší hmotnosti má ale větší setrvačnost a řídit jej tak mohou jen zkušení piloti, podotýká Keller.

„Technicky je možné postavit ještě větší letadlo. Ale je problém pohybovat se pak s tak velkým strojem na letištích. Proto je ten limit okolo 90 metrů rozpětí křídel. S větším rozpětím, už by nemohlo pojíždět na letištích,“ uvedl Keller.

Video Studio 6 s pilotem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem
video

Studio 6 s pilotem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem

Podívejte se také na návštěvy dalších velkých letadel v ČR:

Video Události
video

2016: Obří Airbus A380 přistál v Praze

2016: Obří Airbus A380 přistál v Praze

2015: Dny NATO v Mošnově ohlásil přílet bombardéru B-52

2011: Návštěva An-124 Ruslan v Přerově

2011: A380 poprvé v Praze

Náhradní díly si Mrija bere z An-124 Ruslanu

Přestože existuje jen jeden kus tohoto letadla, není velký problém s náhradními díly, protože hodně konstrukčních celků letounu je identických s An-124 Ruslanem, říká Keller. Od roku 1988 letoun prošel úpravami, má například jiné motory. Výhodou letadla je i možnost zvednout přední část, například lokomotiva tak do něj může vjet po kolejích, doplňuje Keller. 

Antonov vyrobil jediný letoun An-225. Zahájil ještě stavbu druhého, ale po zrušení Buranu nedokončený letoun zakonzervoval. Občas se objevují úvahy o jeho dokončení, zatím k němu však ani zdaleka nedošlo. Tím Mrija výrazně zaostává za svojí konkurencí v kategorii největších letadel světa. Airbusů A380 bylo do konce letošního března vyrobeno 184 kusů. Boeing potom vyrobil více než stovku svých 747-8 a v součtu s předchozími generacemi jumba již překonal počet 1500.