První motorkáři podle nových zkoušek. Kurzy zdražily i kvůli pojistkám

Události ČT: Změna výuky v autoškole. Motorkáři musejí být samostatnější a zvládnout víc manévrů (zdroj: ČT24)

V loňském roce zemřelo na silnicích 81 motorkářů, zase o něco více než rok předtím. Do budoucna by statistiky mohly zmírnit změny v autoškolách. První uchazeči o řidičské oprávnění na motorku podle nových pravidel už začali skládat závěrečné testy.

Zásadní jsou praktické zkoušky na motorce. Na začátku musí zájemce o řízení motorky projít několika úkoly na cvičišti. S motorkou musí zvládnout slalom, brždění na přesnost nebo úhybný manévr před překážkou. Čeká ho tak několik hodin na cvičné ploše, teprve potom ostrý silniční provoz.

Jednotlivé autoškoly mají parametry nastaveny různě. Některé využívají starý model učitele spolu s žákem na jedné motorce i na cvičišti, jiné třeba jenom při první sérii jízd v provozu. Žák by se měl každopádně dostat k samostatnému řízení ještě předtím, než získá oprávnění. Závěrečná zkouška s komisařem už teď totiž neprobíhá na motorce s dvojím řízením. Každý uchazeč o oprávnění tak při ní řídí zcela sám.

Autoškoly si proto musejí pořizovat vysílačky a pojištění stroje i žáka. „Pojistit žáka byl větší problém,“ podotknul jednatel Autoškoly VT Centrum 11 Václav Volf. Je to totiž velké riziko a pojistka je dost drahá. Když se k tomu přidá ještě investice do potřebného vybavení, ceny kurzů se zvedají, i o polovinu.

Motorkářů loni zemřelo více

Změna pravidel při výuce motorkářů v autoškolách reaguje na zvyšující se počet obětí. V loni jich bylo 81, o šest více než v roce 2014. Z policejních statistik vyplývá, že právě začínající motocyklisté zaviní polovinu všech nehod. Markantní je to hlavně u motorkářů s praxí do jednoho roku.

Nehody motorkářů
Zdroj: ČT24

„Velmi často je to nesprávný nájezd do zatáčky, kde řidič motocyklu takzvaně přetáhne zatáčku, dostává se do protisměru a v tu chvíli nezvládá situaci. Střet s protijedoucím vozidlem je pro motorkáře samozřejmě velmi fatální,“ řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. 

Nejčastěji motorkáři bourají a umírají na silnicích druhé a třetí třídy. Příčiny se nemění - rychlost a nezvládnutí stoje. Od začátku letošního roku už statistiky uvádějí deset mrtvých motocyklistů.