Internet nepotřebujeme, tvrdí mladí Češi. Facebook ale má 90 % z nich

Generation What?, tedy lidé, kteří nyní nejčastěji prožívají třetí desetiletí svého života, v podstatě všichni používají internet a devadesát procent z nich je na sociálních sítích. Svůj život si přesto bez internetu dokáže představit 60 procent z nich, což je výrazně více, než v zemích západní Evropy.

60 % mladých Čechů ve velkém mezinárodním výzkumu Generation What? zatím odpovědělo, že by mohli být šťastní bez internetu, zatímco bez mobilu by se obešlo 66 procent mladých a bez televize by netrpělo dokonce 90 % z nich. Těch, kteří by se bez internetu klidně obešli, přitom přibývá s rostoucím věkem: zatímco mezi šestnácti až sedmnáctiletými je to 56 procent, u lidí starších než 34 let by internet nechyběl 69 procentům dotázaných.

Zajímavý je pohled do zahraničí, průměrně by se bez internetu obešlo 52 procent mladých Evropanů, přičemž například v Británii je to jen 44 procent, v Německu 48 procent a ve Francii 49 %. Naopak třeba v Itálii by bez internetu mohlo bez problémů žít 70 procent mladých lidí.

Technologie a neustálý proud jejich inovací jsou zcela přirozenou součástí života Generace What? a tak trochu nechápou, jak se vlastně žilo, když nebyl dostupný internet a mobilní telefony. Průměrný dvaceti až třicetiletý Čech stráví před obrazovkou počítače, tabletu, nebo chytrého telefonu přes tři tisíce hodin ročně.

Internet je pro mladé primárně prostředkem ke komunikaci a zábavě. Ale s tím, že už se neumí bavit jinak než přes internet, to zatím nebude tak horké, protože popularitu internetu stále ještě poráží trávení času s přáteli, partnerem a sportování. Jako jeden ze tří nejoblíbenějších způsobů trávení volného času označila internet téměř čtvrtina mladých ve věku 12 až 26 let.

Mladí tvoří přes půlku uživatelů Facebooku, na sítích se prezentují idealizovaně

Jsou připojeni nejen kdekoliv, ale hlavně kdykoliv. „Skoro 90 procent členů generace Y má Facebook, tvoří přitom více než polovinu uživatelů Facebooku v Česku. A skoro dvě třetiny ho používá každý den. Dokonce to zašlo tak daleko, že Světová zdravotnická organizace přidala nový druh nemoci – nelátková závislost, závislost na internetu,“ shrnují autoři prezentace Tomáš Rábek, Petr Havlíček a Michaela Hrstková.

Na sociálních sítích hledají ideální typ svého já, kterého nemohou dosáhnout v offline interakcích. Je to způsobeno především tím, že v online interakcích je více času na přemýšlení, což v reálném světě neplatí. „Na Facebooku všichni hrajeme naše malé divadlo, ve kterém se snažíme být co nejlepší herci a vypadat co nejlépe a to, jak hrajeme a vytváříme obsah, nakonec vytváří i nás samotné,“ domnívají se autoři výzkumu.

Média sledují mladí na internetu, důležitá je pro ně rychlost

Konzumace médií se u mladých lidí rozpadá do kaleidoskopu zpráv a klipovitých útržků z různých zdrojů. Ti, kteří se o veřejné dění zajímají, jsou zvyklí mít zprávy okamžitě a zadarmo. Mohou si neustále vybírat, mají ale rádi své jistoty a favority, ať už jde o humor či zpravodajství.

Klasické formáty jako televize a tisk je neoslovují v takové míře. Stále více dochází k oddělení obsahu a média, se kterým byl obsah dříve nerozlučně propojen. Televizní a rozhlasové pořady, stejně jako noviny, stále častěji sledujeme i z jiných zařízení a pomocí jiných komunikačních kanálů – zejména přes internet. Každý den jim takové aktivity zaberou až 3 hodiny.

Generation What? čili Y

Projekt Generation What, který vznikl pod záštitou České televize a Českého rozhlasu, se zaměřuje na generaci, která přišla po Husákových dětech a předcházela nynější dospívající tzv. generaci Z. Generation What? se do jisté míry překrývá s termínem generace Y, zaměřuje se na lidi narozené mezi lety 1982 a 2000.

Projekt se ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd snaží pomocí internetového dotazníku a sociologických dat vytvořit profil generace současných mladých lidí mezi osmnácti a čtyřiatřiceti lety. Dotazník ve 148 otázkách zjišťuje názory na politiku, společnost, náboženství, média, soukromý život i kariéru.

„Zanedlouho se z této generace budou rekrutovat ti, kteří budou určovat směřování naší země a tvořit většinu pracovní síly. Mnoho o nich nevíme. Cílem projektu Generation What? je tuto situaci změnit, umožnit vytvoření autoportrétu, nechat její příslušníky hovořit o sobě, rodině, přátelích, společnosti, budoucnosti, hrozbách a touhách,“ uvedla Alena Müllerová, jejíž tvůrčí producentská skupina projekt zaštiťuje.