Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá

Slovensko od 1. března pohlíží na stáčení tachometrů u automobilů jako na trestný čin. Firmám, autosalonům i bazarům tam za prodej takových vozů hrozí pokuty i přes dva a půl milionu českých korun. O podobné praxi teď uvažuje i české ministerstvo dopravy. Úpravu ujetých kilometrů je sice už nyní možné posuzovat a trestat jako podvod – prokazování, kdo se ho dopustil, ale jednoduché není. Ministr dopravy Dan Ťok si nechává zpracovat analýzu, zda by změna zákona něčemu prospěla.

Video Události
video

Události: Tresty za stočení tachometru

Stejnou definici „stočení tachometru = trestný čin“, která platí kromě Slovenska také třeba v Německu nebo Belgii opět zvažuje české ministerstvo dopravy. „Pokud by toto nebylo dost efektivní, je možné zvažovat i tu odpovědnost prodejců, ale tam opravdu musíme ještě posoudit ty dopady,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„V následných soudních sporech to nebude jednoduché prokazovat, kdo a s jakým úmyslem a jakým prospěchem to stočil, ale přesto bych se přimlouval, že by to mělo být trestným činem,“ říká předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl. Zároveň dodává, že takové kvalifikaci a trestu by neměli unikat firmy a lidé, kteří stočení tachometrů nabízejí a také ti, kteří prodávají pomůcky k tomuto podvodu.

V současné době je v českých zákonech zakotveno, že pokud se kvůli stočenému tachometru zvýší cena vozu nejméně o pět tisíc korun, jedná se o trestný čin podvod. Pachateli hrozí propadnutí věci a až dva roky vězení.

Nejvíce se stáčejí škodovky a passaty

Podle společnosti Cebia se nejčastěji ubírají kilometry dovezeným vozům značky Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat, případně BMW a Škoda Superb. Obvykle jde o padesát až sto tisíc kilometrů. Výjimkou ale není ani 350 tisíc.

Pokud se cenová nabídka vozu jeví kupujícímu jako podezřelá, může si stav tachometru daného vozu sám zkontrolovat na internetových stránkách ministerstva dopravy. Potřebuje k tomu dva údaje: identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo protokolu poslední technické prohlídky z velkého technického průkazu daného automobilu.

Klíčky z ruky až po převodu na úřadě

Další problém při prodeji ojetého vozu může nastat, pokud si kupující vůz od původního smluvního majitele fakticky převezme, zaplatí za něj, ale nedostaví se k přepisu automobilu na registru vozidel.

Poté, co ministerstvo dopravy loni zrušilo takzvané polopřevody, se množí případy, kdy s vozem už jezdí nový majitel, ale v technickém průkazu zůstává zapsaný ten původní. Tomu pak chodí případné pokuty nebo složenky za povinné ručení. Úřady takovým lidem neumějí pomoci.

Pro úředníky se tento problém stává v posledních letech rutinní záležitostí. Podle vedoucího brněnského registru vozidel se s takovým případem setkávají úředníci skoro každý týden. „Zákon úředníkům v současné době neumožňuje tuto situaci řešit,“ potvrzuje mluvčí Městského úřadu Břeclav Jiří Holobrádek.

„Zákon je naprosto v pořádku, ale je tu problém, že ho někdo obchází. Proto radíme nedávat klíčky od auta, doklady z ruky, dokud nemám vyřízenou tu registraci,“ uvedl mluvčí Ministerstva dopravy ČR Tomáš Neřold.

Jedinou v současnosti bezpečnou možností, jak změnit majitele vozu, je podpis smlouvy přímo u přepážky úřadu, kde je auto registrováno. Ministerstvo dopravy už plánuje přepisy ulehčit novelou zákona, která by umožnila udělat změnu na jakémkoliv registračním místě v zemi.