Na opravy silnic a dálnic směřují rekordní peníze. A ministr se opět omlouvá

V Česku se po zimě naplno rozjely opravy silnic a dálnic. Řidiči musejí počítat se zdrženími hlavně na cestách prvních tříd – často se po nich kvůli těmto pracím jezdí jen jedním pruhem. Ministerstvo dopravy uvádí, že je zapotřebí akutně spravit zhruba sto kilometrů hlavních tahů. Letos na to má rekordní peníze. 

Video Události
video

Opravy silnic a dálnic

Redaktoři České televize prověřili situaci na dvou silnicích z Prahy na východ – do Kolína a do Kutné Hory. 

První úsek je dlouhý 43 kilometrů. Na něm byly hned tři semafory a k tomu ještě další menší omezení. Řidiči mohou na červených mezi Prahou a Kolínem strávit až 20 minut. Normální čas cesty se tak může protáhnout až o polovinu.

Na opravovaných úsecích sice zdánlivě nebyl původní asfalt ve špatném stavu, ale při bližším pohledu se v něm skrývaly hluboké praskliny. Podle techniků to bylo způsobené tím, že je položený na původních betonových deskách – i ty se nakonec rozhodli sanovat. Místy tam bylo 30 centimetrů asfaltu, pod ním betonová deska, špatné podloží, vypočítává stavbyvedoucí společnosti M-silnice Michal Feter. 

Na druhé trase, dlouhé 48 kilometrů, stojí na pouhých pěti kilometrech hned tři semafory. U každého bylo nutno zastavit a čekat, pokaždé okolo čtyř minut. I tato cesta se protáhla zhruba o dvacet minut. Středočeský plán oprav přitom ukazuje, že podobná situace potrvá až do podzimu.

Ministr Ťok se omlouvá. Opět

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) se loni řidičům za problémy omlouval s tím, že to byl výjimečný rok. Nyní se omlouval znou.

„Já se bohužel budu omlouvat znova a chtěl bych říct: nemůžu řidičům slíbit nic jiného než pot a krev, my musíme ty cesty opravit.“

Dan Ťok

ministr dopravy za ANO

Redaktoři ČT přitom na kolínské silnici po poledni zastihli dělníky jen na jednom úseku. Druhý byl úplně prázdný. 

Ředitel závodu Praha z Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Gross k tomu řekl, že „práce se pochopitelně střídá na úsecích jeden po druhém“.  Byť to může vypadat, že jsou čtyři omezení a pouze na jednom se pracuje. 

Podle současné doktríny ministerstva by se mělo každý rok opravit zhruba pět procent délky silnic – na pouhé opravy je letos vyčleněno rekordních deset miliard korun.

Jak to vypadá na dálnici D1

Už tři roky komplikuje dopravu modernizace dálnice D1. Silničáři zatím zvládli kompletně obnovit čtyři úseky z celkem 21. Jako jednu z prvních zprovoznili část dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Oprava úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se naopak zpozdila. Dokončen byl až loni na podzim.

Momentálně dělníci pracují na dalších čtyřech místech nejstarší a nejdelší tuzemské dálnice. Aby byly tyto úseky plně průjezdné, musí vyřešit například problém s podpěrou mostů u Hvězdonic. Ve středu 13. dubna má Ředitelství silnic a dálnic začít s modernizací úseku mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži. Celkem tak letos počítá se zahájením oprav na víc než třiceti kilometrech dálnice.