Ochrana přírody na Labi má i podle soudu přednost před stavbami, upozornil ministr Brabec

Vláda odložila jednání o zařazení části Labského údolí a Luk u Přelouče na seznam evropsky významných území Natura 2000. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) doporučil vládě, aby přehodnotila únorové rozhodnutí seznam o tyto dvě položky nerozšířit. Jinak by Česku hrozila ztráta evropských dotací. Na druhé straně se část ministrů obává, že ochrana v obou lokalitách zkomplikuje připravované stavby jezů.

Video Ministr Brabec a ředitel Povodí Labe ve Studiu 6: Je na místě vyhlásit nové lokality Natura 2000?
video

Ministr Brabec a ředitel Povodí Labe ve Studiu 6: Je na místě vyhlásit nové lokality Natura 2000?

Ministr Brabec před jednáním vlády varoval, že česká vláda nemá příliš velký manévrovací prostor. Evropská komise na zařazení lokalit Porta Bohemica a Louky u Přelouče do systému Natura 2000 trvá a hrozí státu sankcemi, pokud tak neučiní do poloviny roku. Podle Brabce na tom nic nemění ani připravované stavby v obou oblastech.

„Veřejný zájem vodní dopravy může být posuzován až v případě EIA, ale nemůže ovlivňovat nezařazení lokality. Takový případ už v Evropě nastal, byl judikován a bylo jednoznačně rozhodnuto, že má přednost odborné stanovisko a ochrana přírody,“ zdůvodnil ministr, proč doporučí kolegům z vlády, aby místa zařadili na seznam evropsky významných lokalit.

Kabinet však rozšíření seznamu evropsky chráněných lokalit zatím neschválil a jednání o nich odložil. Ministerstvo životního prostředí přitom varovalo, že Česku hrozí soud, vysoká pokuta a navíc ztráta sedmi miliard evropských dotací určených na rozvoj říční dopravy.

„Je otázka, jestli by o ně ČR přišla absolutně. To znamená, jestli by nebylo možné je případně po jednání předisponovat jinam. Je ale téměř jisté, že tyto peníze by v případě nedoplnění seznamu evropsky významných lokalit nebyly k dispozici na vodní dopravu,“ podotkl ministr Brabec.

Video Události
video

Vláda rozhodnutí znovu odložila

Natura 2000 není konečnou pro jezy

Zdůraznil také, že vyhlášení evropsky významných lokalit neznamená konec projektů dopravních staveb, které by v nich měly vzniknout. Jde o děčínský plavební stupeň a plavební kanál u Přelouče.

Odmítl přitom informaci, že Evropská komise přidělení dotací na vodní dopravu podmiňuje kromě vyhlášení evropsky významných lokalit i získáním stavebního povolení na děčínský jez do poloviny roku.

„Termín není do 30. 6., EIA bude k dispozici nejdříve na začátku příštího roku. (…) Jak bylo řečeno panem ministrem Ťokem, výstavba nebo dokončení jezu se předpokládá až v roce 2025,“ poukázal Richard Brabec.

Podle generálního ředitele Povodí Labe Mariána Šebesty by přitom mělo mít jejich vybudování přednost i za cenu ztráty dotací, protože ty stejně nelze bez splavnění Labe řádně využít.

„V případě, že budou lokality zařazeny, znemožní rozvoj plavby. Je to vidět už dnes, kdy nejsme schopni dostavět to, co začali stavět naši dědové a pradědové – propojení České republiky přes Německo s mořem,“ řekl Šebesta.

Zpochybnil přitom tvrzení kritiků stavby děčínského jezu, podle kterých nemá stavba děčínského jezu smysl, protože pod ním v Německu žádné další jezy nejsou a ani nebudou.

„Tady je situace jiná než v Německu, protože tam je menší podélný spád řeky. Jezy tam nepotřebují, protože při stejném průtoku jako u nás mají větší hloubky,“ poukázal ředitel Povodí Labe.

Jez by umožnil vozit po Labi náklady i v období sucha

Stavba jezu v Děčíně by měla zásadně zlepšit provoz nákladních lodí na Labi. Stupeň by umožnil vodohospodářům regulovat hladinu řeky pod Děčínem, která je v současnosti splavná pouze sezonně a za loňského sucha na ní ustala prakticky veškerá doprava.

Průměrně je ponor alespoň 140 centimetrů k dispozici 184 dní v roce. Stupeň a plavební kanál u Přelouče potom mají umožnit splavnění Labe až do Pardubic.

Obě stavby jsou součástí plánů, které by výhledově mohly vést ke stavbě průplavu Dunaj–Odra–Labe (DOL). Pro něj se při nedávné návštěvě čínského prezidenta pokoušel najít investory prezident republiky Miloš Zeman, který se netají tím, že je vodní koridor DOL jeho oblíbeným tématem.