Nástupce legendárního Albatrosu L-39NG dělá první krůčky ve vzduchu

Na továrním letišti společnosti Aero Vodochody začala další fáze vývoje letounu L-39 Albatros NG - letecké zkoušky. Do následovníka legendárního vojenského cvičného letounu Aero L-39 Albatros vložila firma od roku 2008 - alespoň neoficiálně - přes miliardu korun.

Video Události
video

Události: Zkoušky nového letounu Albatros

Letecké zkoušky letadla L-39 Albatros nové generace se přitom konají přesně po 30 letech. Naposledy měl český cvičný prototyp premiéru ve vodochodské továrně v roce 1986. 

 

Šéfkonstruktér letadla L-39 Albatros NG Jaromír Lang zmiňuje nutnost sladit připojení motoru s letounovými systémy. Vedoucí údržby civilních letadel Robert Blaha snahu o co nejnižší hmotnost. Hlavní rozdíly oproti legendárnímu Albatrosu jsou pak digitálně řízený americký motor a jiný design křídel. 

Letecké zkoušky L-39 Albatros NG
Zdroj: ČT24
 

Zkušební piloti David Johoda a Miroslav Schützner jsou zatím s fungováním motoru spokojení. Věří, že se letadlo stane „základním proudovým letadlem pro základní výcvik“.

 

Podle generálního ředitele Aera Vodochody Ladislava Šimka už má firma na nový stroj několik závazných objednávek. Ve Vodochodech by chtěli vyrábět až 25 letounů ročně. Podle dosavadních informací se mají první letouny L-39 NG dostat k zákazníkům v roce 2019. 

Aero je světovým lídrem v oblasti cvičných proudových letounů, dvě třetiny dosud  vyrobených letadel tohoto typu vyprodukovala právě linka ve Vodochodech.

„Aero chce využít situace, kdy v následujících patnácti letech skončí životnost více než poloviny provozovaných cvičných proudových letounů na světě, a nabídnout jejich uživatelům nové, moderní řešení,“ řekla již dříve agentuře ČTK mluvčí společnosti Tereza Vrublová. V Aeru Vodochody nyní pracuje zhruba 2000 lidí.

L-39 Albatros při výcviku
Zdroj: ČTK
Autor: Rostislav Kalousek

Aero Vodochody v roce 2014 utržilo čtyři miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 200 milionů. Loňské výsledky společnost teprve zveřejní. Zisk společnosti ale předloni klesl, činil 226 milionů korun, o rok dříve téměř o 120 milionů korun víc. Vyrábí mimo jiné také některé části vojenských nákladních letounů KC-390 a dalších několik projektů.