UL 39 Albi

Sedmnáct let práce studentů, desítky milionů korun na vývoj unikátu: Ultralehká stíhačka

V Česku poprvé vzlétla sportovní ultralehká stíhačka. Světově unikátní konstrukci představili vývojáři ze strojní fakulty ČVUT. Dvoumístné letadlo je jediným ultralightem na trhu, který nepohání vrtule, ale dmychadlový motor.

Zvukem má ke skutečné stíhačce daleko, jako cvičný vojenský letoun ale vypadá. Motor litrový - z motorky - a výkon 200 koní. A s některými silničními stroji má i srovnatelnou hmotnost - 320 kilogramů. Patří tak do kategorie ultralehkých strojů.

Základním materiálem letadla je uhlíkový kompozit, který používají nejmodernější dopravní letadla. „Je úžasně lehoučký a úžasně pevný. Žádná jiná technologie využití těch vlastností neumožňuje,“ říká Robert Theiner, konstruktér Ústavu letadlové techniky, fakulty strojní ČVUT.

Pilot: Dobrý výhled 

První testovací let trval v pondělí dvacet minut, pilot Radim Štěrba vyzkoušel maximální rychlost - zatím 200 kilometrů za hodinu - i nízké průlety.

Po přístání byl nadšený, pochvaloval si dobrý výhled.  „Vzhledem k tomu, že jsem nikdy neletěl letadlem, kde bych seděl takhle vepředu, de facto v první řadě a měl příjemný výhled, nepřekáží křídlo, nepřekáží vrtule…,“ uvedl Štěrba.

Práce 130 studentů 

Projekt vznikal na strojní fakultě ČVUT 17 let - má řadu unikátních konstrukčních řešení, a dokonce dva návrhy na patenty. Na jeho stavbě se podílelo přes 130 studentů. 

Video Události
video

Události: Ultralehká stíhačka, kterou navrhli studenti ČVUT

Letoun na radaru nezanechává tepelnou stopu a nezachytí ho tak ani raketová střela. Podle zástupce výrobce, Romana Jabůrka z firmy Jihlavan Airplanes, by ho bylo možné používat jako výcvikový letoun.  

Rychlost letadla se má zvýšit na 300 km za hodinu

Konstruktéři chtějí letadlo v budoucnu nabídnout nejen sportovním pilotům, ale i armádě. Vývoj prvního prototypu vyšel na desítky milionů - a čeká ho ještě řada vylepšení a úprav - třeba i zvýšení maximální rychlosti ke 300 kilometrům za hodinu. Za kolik se v budoucnu bude vyrábět a prodávat, tak zatím nikdo nechce vyčíslit.